تاکنون برای کاهش مدت زمان انتظار برای شارژ شدن باتریهای خودروها، تدبیرات مختلفی اندیشیده شده است. مثلا میتوان باتری را عوض کرد، اما این روش هنوز کاربرد چندانی ندارد. میتوان برای افزایش دامنهی حرکت موتورهای بنزینی اضافه کرد، اما با این کار قطعههای دیگری هم باید اضافه شود. میتوان از طریق لایههای القایی که در پیادهروها قرار داده میشوند، باتری را شارژ کرد، اما با این کار هزینهی ساخت جاده زیاد میشود.
حالا یک شرکت راه آهن و اتوبوس سوییسی به نام ABB پیشنهاد دیگری دارد. این شرکت با استفاده از تکنولوژی باتری فلش، امکان شارژ سریع را برای اتوبوسهای برقی فراهم کرده است. در ظرف ۱۵ ثانیهای که مردم سوار اتوبوس شده یا از آن پیاده میشوند، این سیستم ۲٫۴ کیلووات ساعت انرژی را منتقل میکند. این میزان انرژی برای ادامهی حرکت اتوبوس تا سه یا چهار ایستگاه کافی است. سپس زمان یک شارژ سریع دیگر فرا میرسد. وقتی این اتوبوس به انتهای مسیرش میرسد، چهار تا پنج دقیقه طول میکشد تا باتریهای لیتیوم یونیاش را کامل شارژ کند. این باتریهای ۷۳ کیلووات ساعت ظرفیت دارند.
مرحلهی آزمایشی و به نمایش گذاشتن این اتوبوس تمام شده و حالا ABB میگوید یک قرارداد تجاری دارد. قرار است یک خط کامل اتوبوسرانی با اتوبوسهای این شرکت در یکی از مسیرهای اصلی ژنو دایر شود. این شرکت امیدوار است که تکنولوژیاش را به مشتریان سراسر جهان بفروشد.
«ژان لوک فاور»، مدیر تجارت جهانی شرکت ABB میگوید: «دریافت انرژی کافی از شبکهی برق برای اتوبوسهای برقی دشوار است. ما برای حل این مشکل از ایستگاههای فلش استفاده میکنیم. در این ایستگاهها باتریهایی وجود دارد که شارژ میشوند. سپس وقتی اتوبوس میرسد، انرژی باتریهای فلش به باتریهای اتوبوس منتقل میشود. به این ترتیب، به شبکهی برق فشار وارد نمیشود.”
باتریها هم به همین منظور بهینهسازی شدهاند. جنس آنودهای آنها از کربن نیست، بلکه از نانوکریستالهایی ساخته شدهاند که ترکیبی از لیتیوم و تیتانیوم هستند. نانوکریستالها شارژ سریع باتری را تسهیل میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید