ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

توییت مدیرعامل بایننس در مورد نوسانات شدید بازار؛ آیا او چیزی می‌داند که ما نمی‌دانیم؟

چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، هفته گذشته طی توییتی نوشت که انتظار دارد نوسانات «شدیدی» در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد. این توییت باعث شد بسیاری این سؤال را مطرح کنند که آیا او اطلاعاتی دارد که دیگران از آن بی‌اطلاع‌اند؟

به گزارش کوین تلگراف، ژائو، در توییت خود نوشته است:

این اولین بار نیست که ژائو در مورد نوسانات بازار می‌نویسد. او چند ماه پیش هم در توییتی عنوان کرده بود که نوسانات تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست. با این حال، بسیاری از کارشناسان این ادعا را مطرح می‌کنند که در بازارهایی مثل S&P500 نوسانات سالیانه ۷۰ درصدی، نظیر چیزی که در بازار ارزهای دیجیتال می‌بینیم، بعید به نظر می‌رسد. صد البته آنها سهام تسلا را از معادله خط زده‌اند.

نوسان چیست؟

نوسانات تحقق‌یافته معیاری است که با استفاده از آن تغییرات روزانه قیمت اندازه‌گیری می‌شود؛ نوسانات زیاد نشان‌دهنده آن است که قیمت در طول زمان تغییرات گسترده‌ای را، چه در جهت نزولی و چه در جهت صعودی، تجربه می‌کند.

شاید این معیار کمی غیرمنطقی به نظر برسد، ولی دوره‌هایی که در آنها نوسانات کم است، عموماً شاهد حرکاتی انفجاری خواهند بود. این اتفاق تا حدی به این دلیل است که نوسانات تحقق‌یافته شاخصی هستند که در مورد گذشته به ما اطلاعات می‌دهند. در طول زمان‌هایی که بازار حرکات قیمتی کمی دارد، معامله‌گران تمایل به استفاده بیش از اندازه از اهرم‌ها دارند و همین مسئله می‌تواند در تغییرات شدید قیمت باعث لیکوییدشدن حجم بالایی از سرمایه‌ها شود.

نمودار بالا نوسانات ۵۰ روزه طی دو سال گذشته را نشان می‌دهد که میانگین ۷۴ درصدی دارد. از نظر تاریخی، این شاخص زمانی که بالای ۸۰ درصد برسد، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که حتماً این حرکت اتفاق بیفتد. داده‌های فوریه و آوریل ۲۰۱۷ مثال نقض این موضوع هستند.

معیار نوسانات بازار ارتباطی با نزولی یا صعودی‌بودن آن ندارد؛ چراکه تغییرات قیمت روزانه را محاسبه می‌کند. نباید فراموش کرد که به‌خودی‌خود، نوسانات کم به‌معنای وقوع دامپ قطعی قیمت در کوتاه‌مدت نیست.

آیا مدیرعامل بایننس چیزی می‌داند که ما نمی‌دانیم؟

با در نظر گرفتن این مسئله که چانگ‌پنگ ژائو، به‌عنوان مدیرعامل بزرگترین صرافی جهان، رابطه‌های بسیار زیادی دارد، همیشه می‌توان این موضوع را مطرح کرد که شاید اطلاعاتی دارد که ما از آنها بی‌خبریم. حالا اگر بگوییم او از وقوع اتفاقی در آینده مطمئن است، بعید است که فکر کنیم مثبت یا منفی‌بودن آن را نمی‌داند. با این حال، اگر کسی بگوید که «برای چند ماه آینده نوسانات شدیدی انتظار دارم» بیانگر آن نیست که جهت این نوسانات را هم با قطعیت بداند.

بگذارید فکر کنیم که این فرضیه درست است و نوسانات سالیانه بازار به ۱۰۰ درصد می‌رسد؛ در این صورت معامله‌گران از یک استراتژی قراردادهای اختیار استفاده می‌کنند تا از حرکات قیمت در هر جهتی سود ببرند. این استراتژی شورت آیرون باترفلای (Short Iron Butterfly) نام دارد. نباید فراموش کرد که این استراتژی در صورتی که نوسانات شدید در بازار وجود نداشته باشد، کارآمد نیست و موجب ضرر کردن معامله‌گر می‌شود که گاهی ممکن است این ضرر سنگین هم باشد.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *