ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

ویندوز ۱۱ چه تفاوت‌هایی با ویندوز ۱۰ دارد؟

مایکروسافت ۶ سال قبل از ویندوز ۱۰ رونمایی کرد و طی این سال‌ها چندین آپدیت برای این سیستم‌عامل منتشر شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و تغییراتی را برای آن به ارمغان آورده‌اند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سه روز قبل ویندوز ۱۱ معرفی شد و در این مطلب قصد داریم به تفاوت‌های آن نسبت به نسل قبلی ویندوز بپردازیم.

آیا کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ می‌توانند ویندوز ۱۱ را نصب کنند؟

طبق اعلام مایکروسافت، بیشتر کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ برای نصب نسل بعدی این سیستم‌عامل واجد شرایط هستند و در ضمن باید خاطرنشان کنیم ویندوز ۱۱ به‌صورت یک آپدیت رایگان برای این دسته از کاربران منتشر خواهد شد.

برخلاف نسل‌های قبلی ویندوز، دیگر شاهد انتشار نسخه‌ی ۳۲ بیتی ویندوز ۱۱ نخواهیم بود و این سیستم‌عامل فقط ۶۴ بیتی است. همچنین کامپیوترها برای نصب این سیستم‌عامل باید از چیپ TPM 2.0 بهره ببرند و از UEFI و Secure Boot هم پشتیبانی کنند. برای بررسی سازگاری سیستم خود با ویندوز ۱۱، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید که توسط مایکروسافت ارائه شده است.

اگر این ابزار می‌گوید که کامپیوتر شما نمی‌تواند ویندوز ۱۱ را نصب کند، این احتمال وجود دارد که قابلیت‌های TPM یا Secure Boot در تنظیمات مربوط به فریم‌ور UEFI سیستم غیرفعال شده‌اند. برای فعال کردن این مشخصه‌ها باید به تنظیمات Bios سیستم سر بزنید که البته جزئیات این فرایند به سیستم شما بستگی دارد.

آیا ادامه‌ی استفاده از ویندوز ۱۰ امکان‌پذیر است؟

اگر سیستم شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهید، تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) بدون نگرانی قادر به استفاده از ویندوز ۱۰ خواهید بود. باید خاطرنشان کنیم که طبق اعلام مایکروسافت، در این تاریخ پشتیبانی از ویندوز ۱۰ متوقف خواهد شد.

آیا ویندوز ۱۱ برنامه‌های قدیمی را می‌تواند اجرا کند؟

ویندوز ۱۱ با وجود اینکه یک سیستم‌عامل کاملا ۶۴ بیتی است، اما از نظر اجرای نرم‌افزارهای قدیمی ۳۲ بیتی هیچ مشکلی ندارد و کاربران با خیال راحت می‌توانند به استفاده از این برنامه‌ها ادامه دهند. علاوه بر این باید به پشتیبانی ویندوز ۱۱ از اپلیکیشن‌های اندرویدی اشاره کنیم که احتمالا این مشخصه با استقبال کاربران روبه‌رو می‌شود.

ویندوز ۱۱ چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ به قابلیت‌های چندوظیفگی توجه بیشتری نشان داده و مثلا می‌توانیم به بهبود امکانات برای سیستم‌های مبتنی بر چند مانیتور اشاره کنیم. در این سیستم‌عامل منوی استارت ساده‌تر شده و دیگر خبری از Live Tiles (کاشی‌های زنده) نیست.

مایکروسافت اعلام کرده که آپدیت‌ها در این نسخه حدود ۴۰ درصد حجم کمتری دارند و این آپدیت‌ها بدون ایجاد دردسر در پس‌زمینه‌ی سیستم نصب می‌شوند. در ضمن برخلاف ویندوز ۱۰ که هر سال ۲ آپدیت بزرگ برای آن منتشر می‌شد، مایکروسافت هر سال فقط یک آپدیت مهم برای ویندوز ۱۱ منتشر خواهد کرد.

در تسک‌بار شاهد آیکون مربوط به ویجت‌ها هستیم که توسعه‌دهندگان می‌توانند ویجت‌های مختلفی را برای این بخش توسعه دهند. همچنین در تسک‌بار آیکون مربوط به برنامه‌ی Microsoft Teams تعبیه شده تا کاربران بتوانند با کلیک بر آن به‌راحتی کارهایی مانند چت و تماس صوتی و تصویری را انجام دهند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ مربوط به اپ استور آن است که حالا انواع و اقسام برنامه‌ها می‌توانند در این محیط قرار بگیرند و حتی کاربران از طریق آن به اپلیکیشن‌های اندرویدی هم دسترسی خواهند داشت. مایکروسافت همچنین به گیمرها هم توجه نشان داده و مثلا می‌توانیم به قابلیت‌های Auto HDR و DirectStorage اشاره کنیم که به طور مستقیم از نسل جدید ایکس‌باکس راهی ویندوز ۱۱ شده‌اند. به لطف این قابلیت‌ها، گیمرها با گرافیک جذاب‌تری روبه‌رو می‌شوند و سرعت بارگذاری بسیاری از بازی‌های جدید هم به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

مایکروسافت کدام ویژگی‌های ویندوز ۱۰ را کنار گذاشته است؟

در ویندوز ۱۱ بسیاری از ویژگی‌های نسل قبلی کنار گذاشته است. به‌عنوان مثال می‌توانیم به نبود امکان تغییر مکان تسک‌بار اشاره کنیم و در این ویندوز جدید، تسک‌بار باید همواره در بخش پایینی رابط کاربری قرار بگیرد. همان‌طور که گفتیم، منوی استارت هم بسیار ساده‌تر شده و با کنار رفتن Live Tiles (کاشی‌های زنده)، ویجت‌ها به‌نوعی جایگزین این مشخصه شده‌اند. همچنین در منوی استارت دیگر امکان نام‌گذاری گروه‌های حاوی فایل‌ها و برنامه‌های مختلف وجود ندارد.

یکی دیگر از تغییرات هم حذف کورتانا از تسک‌بار است که دیگر به صورت پیش‌فرض شاهد این ابزار نیستیم. روی هم رفته با وجود اینکه مایکروسافت تعداد قابل توجهی از ویژگی‌های ویندوز ۱۰ را کنار گذاشته، اما بسیاری از آن‌ها چندان پرطرفدار نیستند و احتمالا کمتر کسی متوجه حذف این مشخصه‌ها خواهد شد.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *