ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

بیت کوین و اتریوم چه تفاوتی با هم دارند

از بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال و از اتریوم به‌عنوان نفت دیجیتال نام برده می‌شود؛ اما منظور از این عبارات چیست. بیت کوین و اتریوم چه تفاوت و چه شباهت‌هایی دارند؟

امروزه سروصدای حول‌وحوش بیت کوین، اتریوم و ارز دیجیتال و تکنولوژی بلاک‌چین با حباب دات‌کام در دهه‌ی ۹۰ برابری می‌کند و حجم ترید و ارزش بازار بعضی از رمزارزهای بزرگ  در حال رقابت با شرکت‌های بزرگ دنیا است.

اکثر مردم می‌تواند جمله‌ی «آره در مورد بیت کوین شنیدم!» را بگویند؛ اما اغلب مردم دقیق نمی‌دانند بیت کوین چیست و حتی در مورد اتریوم بیشتر گیج می‌شوند. اگر به حوزه‌ی رمزارز علاقه‌مند هستید، این مقاله راهنمای مقدماتی خوبی برای شما است.

دنیای رمزارز کاملا فرایند تراکنش‌های مالی را دچار تحول کرده است. ارزهای دیجیتال (ِDigital Currency) خود شامل سه زیر مجموعه‌ی رمزارز (Cryptocurrency) مانند بیت کوین، ارز مجازی (Virtual Currency) مانند یوان دیجیتال و ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. بیت کوین اولین رمزارزی است که وارد حوزه‌ی امور مالی شد. این رمزارز که توسط ساتوشی ناکاموتو خلق شد، برای اولین‌بار در صنعت معرفی شد و بعداً بر سایر سازندگان اقتصادی تأثیر گذاشت تا ارزهای دیجیتال بیشتر این‌چنینی معرفی کنند. از آنجایی که بیت کوین و اتریوم دو اسم برجسته هستند و بیشترین ارزش بازار ارز دیجیتال از آن این دو است، در این مقاله به بررسی این دو رمزارز می‌پردازیم.

بیت کوین (Bitcoin) چیست

بیت کوین (BTC) در نوامبر ۲۰۰۹ راه‌اندازی و ایده‌ی نوین آن توسط ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ی سفیدی منتشر شد. برخلاف ارز فیات (پول سنتی بدون پشتوانه) که توسط حکومت‌ها صادر می‌شود، بیت کوین تراکنش‌های امن عاری از کنترلی مرکزی ارائه می‌دهد. بیت کوین، سکه‌ای فیزیکی نیست و حساب موجودی آن تنها توسط دفتر کل عمومی نگه‌داری می‌شود و به دلیل رمزنگاری‌شده بودن، امن است.

اما کوین تنها تلاش برای ساخت ارزی دیجیتال و آنلاین نبود و قبل از آن، تلاش دیگری وجود داشته است. بیت کوین جد همه‌ی رمزارزهایی است که در دهه‌ی گذشته معرفی شده‌اند.

در طی سال‌ها سعی و خطا، ارزهای مجازی غیر متمرکز در بین دولت‌ها و مقامات قانون‌گذار مقبولیت پیدا کرده است. واقعیتی دلسردکننده در مورد بیت کوین این است که به‌عنوان واسطه‌ی رسمی برای پرداخت یا منبع ارزش پذیرفته نشده است. البته اخیرا تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته ؛ مانند خرید تسلا با بیت کوین؛ اما این رمزارز در طول سالیان با موفقیت جایگاه خود را به دست آورده است. بیت کوین با وجود بحث‌ها و موشکافی‌ها به همزیستی با سیستم مالی سنتی ادامه می‌‌دهد.

در فاز اول شکوفایی رمزارزها در ۲۰۱۷، ارزش بازار بیت کوین ۸۷ درصد از کل بازار رمزارزها را از آن خود کرده بود.

اتریوم (Ethereum) چیست

کاربردهای تکنولوژی بلاک‌چین از استفاده به‌عنوان ارز دیجیتال فراتر می‌رود. اتریوم در جولای ۲۰۱۵ منتشر شد. اتریوم بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و نامحدودترین پلتفرم نرم‌افزاری غیر متمرکز است.

اتریوم استفاده از قراردادهای هوشمند را در کنار اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا دپ (DApp) ترویج می‌دهد که بدون فریبکاری، خرابی، تداخل یا کنترل شخص ثالث ساخته و اجرا می‌شوند. اتریوم به‌صورت کامل توسط زبان نرم‌افزاری خود روی بلاک‌چین اجرا می‌شود. اتریوم به توسعه‌دهندگان امکان ساخت و اجرای نرم‌افزار توزیع‌شده می‌دهد.

اپلیکیشن‌های نویدبخش اتریوم گسترده هستند. آن‌ها از توکن محلی رمزارز با نام اتر (Ether) و با نام اختصاری ETH استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که اتریوم نام شبکه‌ای بلاک‌چین و اتر توکنی محلی روی این شبکه است.

اتر دارای دو هدف اصلی است:

  • همانند سایر ارزهای دیجیتال روی صرافی‌های مختلف ترید می‌شود.
  • روی شبکه‌ی اتریوم برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود.

اتریوم می‌گوید: «مردم در سراسر جهان از اتر برای انجام پرداخت‌ها و همچنین به‌عنوان منبعی ارزش به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کنند.»

مقایسه‌ی بیت کوین و اتریوم

حال که با بیت کوین و اتریوم آشنا شدیم، اول بیایید در مورد شباهت‌‎های بیت کوین و اتریوم صحبت کنیم و پس از آن به تفاوت‌ها بپردازیم.

شباهت‌های کوین و اتریوم
  • شبکه‌هایی بلاک‌چینی که بیت کوین و اتریوم روی آن کار می‌کنند، هر دو مبتنی بر مفاهیم رمزنگاری و دفترکل توزیع‌شده (لجر) اهستند.
  • هر دوی BTC و ETH ارز دیجیتال جهانی هستند.
  • بیت کوین و اتر از اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند؛ یعنی تراکنش‌های آن توسط سخت‌افزارهایی به نام ماینر تأیید می‌شود. بنابراین تراکنش‌ها باید در سراسر شبکه مورد توافق تمام گره‌ها قرار بگیرد. هر چند باید توجه داشت به دلیل هزینه‌های بالای تراکنش و مصرف انرژی زیاد، اتریوم در حال مهاجرت به اتریوم ۲.۰ و استفاده از اثبات سهم (PoS) است.
تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم
  • تراکنش‌ها روی شبکه‌ی بیت کوین داده‌هایی است که صرفا برای نگه‌داری یادداشت‌ها استفاده می‌شود؛ ولی تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم ممکن است شامل داده‌های اجرایی باشد.
  • زمان بلوک تراکنش‌های اتریوم بسیار کمتر از بیت کوین است. تراکنش‌های اتریوم تنها چند ثانیه برای تأیید شدن نیاز دارد؛ ولی برای بیت کوین چندین دقیقه طول می‌کشد.
  • اتریوم در هر ثانیه ۱۰ تا ۱۵ پردازش انجام می‌دهد و بیت کوین ۳ تا ۵ پردازش.
  • بیت کوین از اتریوم از نظر قیمت باثبات‌تر است.

بیت کوین واسطه‌ای برای مبادله و منبع ارزش است؛ اما اتریوم بستری برای اجرای قرارداد هوشمند و اپلیکیشن‌ غیر متمرکز

  • بیت کوین به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است؛ ولی اتریوم این‌چنین نیست و حد بالایی ندارد. البته متخصصان بلاک‌چین ادعا کرده‌اند که تعداد سکه‌های اتریوم هیچ‌گاه از ۱۰۰ میلیون عدد بالاتر نخواهد رفت.
  • اتریوم از الگوریتم e-hash استفاده می‌کند؛ درحالی‌که الگوریتم بیت کوین SHA-256 است.
  • شبکه‌های اتریوم و بیت کوین بر اساس اهدافشان متفاوت هستند. رمزارز بیت کوین به‌عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی و تبدیل شدن به منبع ارزش و واسطه‌ی مبادله ساخته شده است. اتریوم همیشه قصد دارد پلتفرم دفترکل توزیع‌شده‌ا‌ی باشد که ساخت و اجرای قراردادها و اپلیکیشن‌های تغییرناپذیر و برنامه‌پذیر را به واسطه‌ی ارز خودش آسان کند.
  • اتریوم قصد ندارد جایگزینی برای سیستم پولی باشد. اتریوم فعالیت دپ‌ها و قراردادهای هوشمند را پولی می‌کند و تسهیل می‌بخشد.
  • گیت‌هاب تنها چهار مخزن بیت کوین دارد؛ درحالی‌که اتریوم ۲۴۷ مخزن دارد. مخزن (Repository) واژه‌ای برای توصیف جایی است که توسعه‌دهندگان برای دستیابی به اطلاعات پروژه در آن با هم همکاری می‌کنند.

از لحاظ تئوری اتریوم را نباید با بیت کوین مقایسه کرد؛ اما از دیدگاه تریدرها، محبوبیت اتریوم باعث رقابت آن با سایر رمزارزها شده است. همچنین باید توجه داشت که توکن‌های امور مالی غیر متمرکز (دیفای) بر مبنای اتریوم هستند و قراردادهای هوشمندی دارند که مبادله‌ی آن‌ها را روی پلتفرم‌های مختلف آسان‌تر می‌کند.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *