ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

نقد و بررسی سری بازی محبوب ژاپنی؛ Harvest moon

فصل برداشت محصول، مزرعه دار زبل، کشاورز، مزرعه داری و … . اینها نام هایی هستند که بدون شک شما را به یاد یکی از جذاب ترین و البته قدیمی ترین بازی های ویدئویی می‌اندازند و خاطرات کودکی گیمر‌های کهنه‌کار را زنده می کنند. بله درست حدس زدید، Harvest Moon یا بازی فصل برداشت محصول، اسم سری این بازی است که در سال ۱۹۹۶ در ژاپن و در سال ۱۹۹۷ در آمریکا توسط شرکت Natsume منتشر شده است.

نسخه‌های متعدد این بازی تا کنون برای کنسول‌های مختلف به بازار آمده و توانسته است نطر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. سبک این مجموعه بازی‌ها شبیه‌سازی نقش آفرینی و استراتژی (راهبردی) است. شخصیت اصلی این مجموعه بازی‌ها پسر یا دختری است که خانواده را ترک کرده و در روستا به کشاورزی، دامداری، کار در معدن، مراقبت از حیوانات و تعامل با اهالی پرداخته و در آخر ازدواج کرده و صاحب فرزند می‌شود و هدف اصلی در بسیاری عنوان‌های این سری، نجات روستا، نجات مزرعه‌ی پدربزرگ از بایر شدن یا پیشرفت مزرعه و دستیابی به اهداف پدر شخصیت اصلی است. روند بازی یا گیم‌پلی این مجموعه بازی‌ها بر روی کارهای روزانهٔ روستا مانند آبیاری محصولات، غذا دادن به حیوانات، شکستن هیزم و در بعضی نسخه‌ها معدن‌کاری تکیه دارد، در حالی که کشف رازهای روستا و تعامل با اهالی دهکده و بیدارکردن الهه‌های بازی نیز جزئی از روند بازی هستند.

فعالیت ساخت از ۱۹۹۶ تا اکنون

اولین نسخه از بازی، با عنوان ژاپنی Bokujō Monogatari به معنی داستان مزرعه در سال ۱۹۹۶ برای کنسول سوپر نینتندو در ژاپن توسط شرکت Pack-In-Video انتشار یافت. ترجمه انگلیسی این بازی و انتشار در خارج از ژاپن در عهده شرکت ناتسوم قرار گرفت. در تمامی این بازی ها شاهد یک روند خاص هستیم که از بهار سال اول و با جوانی و تازه واردی پلیر شروع شده و همین روند تکرار می شود که شاید شما با خواندن جمله قبل بازی را طوری کسل کننده بخوانید ولی طراحان طوری داستان و اتفاقات را در کنار هم در پس روزها چیده اند که شما دوست دارید بازی کردن را ادامه دهید تا ببنید در آینده چه اتفاقی می افتد.

فهرست بازی‌های انتشاریافته
عنوان بازیکنسولنام اصلیانتشاردهندهتاریخ انتشارمنطقه
فصل برداشت
سوپر نینتندوBokujou Monogatariپک-این-ویدئو۹ آگوست ۱۹۹۶ژاپن
Harvest Moonناتسومژوئن ۱۹۹۷آمریکا
نینتندو۲۹ ژانویه ۱۹۹۸اروپا
گیم بویBokujou Monogatari GBویکتور۱۹ دسامبر ۱۹۹۷ژاپن
Harvest Moon GBناتسومآگوست ۱۹۹۸آمریکا
گیم بوی کالرHarvest Moon GBنینتندو۱۹۹۸اروپا
Harvest Moon GBCناتسوم۳۱ دسامبر ۱۹۹۸آمریکا
ویHarvest Moonناتسوم۴ ژانویه ۲۰۰۸اروپا
۴ ژانویه ۲۰۰۸استرالیا
۱۱ فوریه ۲۰۰۸آمریکا
فصل برداشت ۶۴نینتندو ۶۴Bokujou Monogatari 2ویکتور۵ فوریه ۱۹۹۹ژاپن
Harvest Moon 64ناتسوم۳۰ نوامبر ۱۹۹۹آمریکا
فصل برداشت ۲گیم بوی کالرBokujou Monogatari GB2ویکتور۶ آگوست ۱۹۹۹ژاپن
Harvest Moon 2 GBCناتسوم۱۱ سپتامبر ۲۰۰۰آمریکا
یوبی‌سافت۳۰ مارس ۲۰۰۱اروپا
فصل برداشت:
بازگشت به طبیعت
پلی‌استیشنBokujou Monogatari
Harvest Moon
ویکتور۱۶ دسامبر ۱۹۹۹ژاپن
Harvest Moon:
Back to Nature
ناتسوم۲۲ نوامبر ۲۰۰۰آمریکا
یوبی‌سافت۲۶ ژانویه ۲۰۰۱اروپا
فصل برداشت ۳گیم بوی کالرBokujou Monogatar GB3:
Boy Meets Girl
ویکتور۲۹ سپتامبر ۲۰۰۰ژاپن
Harvest Moon 3 GBCناتسوم۱۴ نوامبر ۲۰۰۱آمریکا
داستان مزرعه:
فصل برداشت برای دختران
پلی‌استیشنBokujou Monogatari
Harvest Moon for Girls
ویکتور و مارولوس۷ دسامبر ۲۰۰۰ژاپن
فصل برداشت:
نجات سرزمین مادری
پلی‌استیشن ۲Bokujou Monogatari 3:
Heart ni Hi o Tsukete
ویکتور۵ ژوئیه ۲۰۰۱ژاپن
Harvest Moon:
Save the Homeland
ناتسوم۲۲ نوامبر ۲۰۰۱آمریکا
یوبی‌سافتلغو شداروپا
فصل برداشت:
دوستان شهر ماینرال
گیم بوی ادوانسBokujou Monogatari:
Mineral Town
no Nakama Tachi
ویکتور۱۸ آوریل ۲۰۰۳ژاپن
Harvest Moon:
Friends of Mineral Town
ناتسوم۱۷ نوامبر ۲۰۰۳آمریکا
یوبی‌سافت۲۶ مارس ۲۰۰۴اروپا

 

داستان

همانطور که در بالا اشاره کردیم محیط تمام سری ها در روستایی است که نسبت به داستان بازی باید کارهایی مثل تعمیر روستا (در نسخه light of hoops 2018)، نجات مزرعه و… باید فعالیت داشت که معمولا در تمامی سری های چند ویژگی اصلی حفظ شده است. مثلا در تمامی نسخه ها هنگام ورود و خروج از در صفحه لودینگ می آیند، داشتن مزرعه، دانه، قابلیت آب دادن به زمین، برداشت محصول و وسایلی مثل تبر، بیل و… برای نگهداری از مزرعه وجود دارد. یا اینکه نسبت به تعداد اعضای خانواده با جمع آوری چوب می توان فضای خانه را بزرگتر کرد. داشتن حیوانات متعدد برای کسب و کار و حتی محافظت از خود، یعنی حیوان سگ که در اکثر نسخه های این بازی از اول پلیر همراه با سگش بوده است یا اسب برای رفت و آمد (در برخی نسخه های قدیمی قابلیت صدا کردن اسب به آنجا با سوت زدن فراهم بود) و حتی جوجه، مرغ و خروس و… بودن شخصیت های ثابت در تمامی نسخه ها مثل کاسب یا کسی که حیوانات و غذای آنها را می فروشد و… . قابلیت ماهی گیری و بودن انواع ماهی، قابلیت خرید و فروش اجناس (در نسخه های قدیمی به تمامی اهالی)، ازدواج کردن و بچه دار شدن و بسیاری از ویژگی های دیگر که بازی را خاص جلوه می دهد.

فارغ از این ویزگی ها بازی طی داستانی تقریبا نا متناهی شروع میشود و در هر روز شاهد اتفاقاتی که داستان را کامل میکنند هستیم.

علاوه بر خرید و فروش اجناس (البته در برخی از نسخه ها) شاهد درخواست هایی از اهالی روستا هستیم که اگر شما آنها را انجام بدهید در قبال آن پول یا هر چیز دیگری می توانید دریافت کنید.

هر چهار فصل بازی روی گیم پلی نیز تاثیراتی چشم گیری مثل تغیر لباس بازیکن، کم بیرون آمدن اهالی و… میگذارد.

ابزار و حیوانات

کاراکتر باید از ابزاری مانند آبپاش برای آبیاری محصولات، تبر برای نابود کردن چوب های اضافه، داس برای کندن علف های هرز، پتک برای نابود کردن سنگ های مزاحم، بروس اسب، چنگک برای شخم زدن و …  استفاده کند. لازم به ذکر است که تمامی ابزار قابلیت ارتقا را دارا می‌باشند. به ابزار که در اختیار بازیکن قرار دارد نقدی وارد نیست و باید بگویم این ابزار می‌توانند تمام نیاز‌های بازیکن را برطرف کنند.از ابتدای بازی یک سگ در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد، هرچند سگ بجز بازی کردن نیاز به مراقبت خاص دیگری ندارد. وظیفه سگ هشدار دادن به بازیکن با پارس کردن است. در زمستان اول یک اسب به حیوانات اضافه خواهد شد که فقط نیاز به بروس کشیدن دارد و وظایف مفیدی از جمله سوارکاری و حمل وسایل را برعهده دارد. گاو ها و گوسفند ها از یک فروشنده دام در شهر خریداری می‌شوند. آن ها در طویله‌ی مزرعه و مرغ ها در Henhouse زندگی می‌کنند. شیر گاو ها تقریبا هر روز باید دوشیده شود و بازیکن باید برای آن ها غذا تهیه کند. باید این را بدانید که گاو ها زاد و ولد میکنند و مرغ ها تخم می‌گذارند که می‌توان به وسیله دستگاه Incubator آن ها را به جوجه تبدیل کرد و پرورششان داد

فرهنگ

سازندگان ژاپنی آن، تلاش کرده اند تا فرهنگ شرقی و بخصوص خود کشور ژاپن را در بازی بگنجانند. این را می‌توان از حذف کردن کلمه الکل در بازی دریافت. نوشیندنی هایی که در بعضی مواقع بطور واضح باعث مست شدن می‌شوند را با نام نوشیدنی الکل دار و نام هایی از این دسته نمی‌توان پیدا کرد. بلکه همیشه این نوشیدنی ها را با نام “juice” که به معنی آب و آبمیوه می‌باشد صدا می‌زنند. همچنین در برخی مواقع، هنگام مراسم های مذهبی کلیسا به مکتب شینتو که آیین کهن ژاپنی‌هاست اشاره می‌شود. شینتو مکتبی است که در آن به وجود خدای برداشت و خدای کسب و کار معتقدند و در این بازی به وجود هر دوی این خداها اشاره می‌شود. بعضی از غداهای بازی هم مخصوص کشور ژاپن هستند و فقط در آنجا پخته می‌شوند.

سخن آخر

در آخر Harvest Moon را می‌توان به عنوان یکی از برترین بازی‌های تاریخ معرفی کرد و تجربه این بازی را به تمام کسانی که تا الآن با آن آشنا نبوده اند توصیه می‌کنم. بازی بجز کمی خسته‌کننده بودن نکته‌ی منفی دیگری ندارد. بازیکن می‌تواند تا زمان نامحدود به بازی ادامه دهد. در واقع شاید خود سازندگان هم نمی‌دانستند که در حال ساخت چه بازی بی نظیر و خاطره انگیزی هستند که قطعا اگر از این مهم با خبر بودند، پایان بهتری در نظر می‌گرفتند. بازی سرشار از نکات مثبت ریز و درشت می‌باشد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان از معدود نکات منفی چشم پوشی کرد. در تمام مراحل بازی شما از این زندگی لذت خواهید برد.
شاید بسیاری از شما بازی Harvest Moon  را در گذشته انجام داده و از تمام بخش های این مقاله از قبل با خبر بوده باشید. ولی هدف از نوشتن این مقاله به یاد آوردن بازی و زنده کردن خاطرات شما بود که امیدوارم توانسته باشم به این ررسیده باشم.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *