ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

بهترین روغن موتور خودرو به انتخاب ما

در این نقد و بررسی سعی می کنیم که علاوه بر بررسی روغن موتور ها به ارائه ی اطلاعاتی در خصوص انواع آن و تفاوت های آنها نیز بپردازیم و بهترین روغن موتور خودرو را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.

طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمی باشد. باید به این نکته توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست می دهند.

نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:

۱) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک می کند.
۲) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید.
۳) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می شود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه می دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
۴) مواد ضد خوردگی
۵) مواد ضد زنگ
۶) مواد ضد کف کردن روغن
۷) مواد کاهش دهنده اصطکاک

طبقه بندی روغن موتور :

۱) از نظر کیفیت
۲) از نظر غلظت

 

طبقه بندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMSCCMC , محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقه بندی انجمن نفت آمریکاست.

 

طبقه بندی انجمن نفت آمریکا (API:  American petroleum institute):
حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SLSM , ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند.
در رابطه با این استاندارد امروزه در بازار روغن های بسیار با شاخص SL و تعداد متوسطی به روغن موتور هایی با شاخص SN اختصاص دارد که این شاخص جدید ترین بوده و با شاخص GF-5 که از استاندارد خودرو های شخصی سرچشمه می گیرد سازگار است. و پیشنهاد می شود که در تهیه ی روغن موتور به استاندارد های محصول و گرانروی و به روز بودن شاخص ها توجه ویژه نمایید چرا که هدف از ارتقای این استاندارد ها بهینه تر کردن موتور در شرایط مختلف و عمر بیشتر خودرو و عملکرد بهتر آن است.
طبقه بندی خودرو های شخصی (ILSAC):
 
این استاندارد وابسطه به نوع سوخت مصرفی خودرو بوده و GF-5 جدید ترین شاخص آن است که با API : SN مطابقت دارد. GF-5 توصیه شده برای ینزین های با اکتان بالای ۹۱ بوده و به این ترتیب برای بنزین سوپر در ایران مورد نیاز است. البته از روغن موتور با همین شاخص می توان در خودرویی با سوخت معمولی نیز استفاده کرد. همچنین این شاخص با سوخت های جدید الکلی حتی با نسبت ترکیب ۸۵ به ۱۵ الکل به سوخت نیز سازگار بوده و قابل استفاده است.
 
مزایای روغن موتور سینیتیک (Synthetic):

به طور کلی روغن موتورها به دو دسته‌ی اصلی سنتتیک (مصنوعی) و معمولی تقسیم می‌شوند. تفاوت میان این دو نوع را باید در نحوه‌ی ساخت آن‌ها جستجو کرد. هر روغن موتور از دو جزء متمایز تشکیل شده است، جزء اول پایه‌ی اصلی روغن است و جزء دوم، افزودنی‌هایی است که به ترکیب اصلی اضافه می‌شود تا محصول نهایی حاصل شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای معمولی و سنتتیک در ترکیب پایه‌ی آن‌هاست. ترکیب پایه در روغن موتورهای معمولی از نفت خام به دست می‌آید درصورتی که ترکیب پایه‌ی روغن‌های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی ساخت بشر تشکیل می‌دهد. این نحوه‌ی ساخت کاملاً متفاوت، باعث ایجاد خواص برتر در روغن‌های سنتتیک شده است.

برای درک خواص برتر روغن‌های سنتتیک ابتدا باید با وظایف اصلی روغن موتورها آشنا شویم. روغن‌ها دو وظیفه‌ی اصلی دارند، روان‌کاری و خنک‌کاری. در بخش روان‌کاری، لایه‌ای از روغن سطح اجزای مختلف موتور را می‌پوشاند تا از اصطکاک اجزا با یکدیگر جلوگیری کند. در این بخش ضخامت لایه‌ی روغن بسیار مهم است، این لایه نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. از طرفی ضخامت این لایه به دمای کاری موتور وابستگی زیادی دارد که این امر ناشی از خواص اجزای تشکیل دهنده‌ی روغن است. به‌منظور خنک‌کاری و همین‌طور روان‌کاری موتور اتومبیل نیاز است تا روغن درون اجزای مختلف جریان داشته باشد.

جریان مناسب روغن تابع یکی از اصلی‌ترین خواص روغن یعنی ویسکوزیته، یا گرانروی، است. هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد چسبندگی افزایش یافته و جریان روغن کاهش می‌یابد، از طرف دیگر با کاهش ویسکوزیته، لغزندگی و جریان روغن هر دو افزایش می‌یابند. به خاطر داشته باشید که لغزندگی زیاد مانع از تشکیل لایه‌ی روغن با ضخامت مناسب بر روی اجزای موتور می‌شود. ویسکوزیته نیز خود تابعی از دما است و مقدار آن ممکن است با تغییرات اندک دما به میزان زیادی تغییر کند. هرچه ویسکوزیته‌ی روغن موتورها به تغییرات دمایی واکنش کمتری نشان دهند، آن روغن مناسب‌تر است. در ادامه این ویدئو را برای درک بهتر موضوع ببینید:

بررسی برخی از روغن های مطرح و موجود در بازار:

امروزه که وضعیت بازار چندان مناسب نیست خرید کالای ارزان و با کیفیت خصوصا در مواردی مانند روغن موتور که نیاز مهمی به آن دارید یکی از مسئله های مهم به شمار می رود پس ما تصمیم گرفتیم که در این قسمت به بررسی و نقد روغن موتور های توتال، هیوندای، کاسترول، ایرانول تترا و الف بپردازیم و با بررسی استاندارد ها و شاخص های هر یک در یک گرانروی یکسان (۱۰W40) برنده را انتخاب کنیم. حتما این قسمت را کامل بخوانید و در آخر برنده را ببینید تا نظر شما و افکارتان در رابطه با روغن موتور کاملا عوض شود!!!

گفتنی است که این بررسی و نقد روغن موتور ها بر اساس استاندارد ها و شاخص ها صورت گرفته و رضایت مصرف کنندگان در آنها تاثیری نداشته است. شما می توانید با نظر دادن و مطرح کردن تجارب خود در مورد هر روغن موتوری در این مطلب ما را در نوشتن نتیجه ی مصرف این روغن موتور ها توسط مردم یاری کنید.

در آخر برنده ی این بررسی روغن Hyundai می باشد.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *