ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

اپل با چه حقه‌هایی یک تریلیون دلاری شد؟!

اپل که در حال حاضر ثروتمندترین شرکت جهان محسوب می‌شود و ۲۴۳ میلیارد دلار پول نقد دارد، باز هم در برخی موارد خساست‌های عجیب‌وغریبی به خرج می‌دهد. چند روز پیش ارزش این شرکت از مرز یک تریلیون دلار گذشت. با وجود اینکه این شرکت در هر فصل مالی حدود ۱۱ میلیارد دلار سود کسب می‌کند، ولی در مورد چیزهایی مانند سیم‌ها و کیبوردها صدای کاربران را درمی‌آورد. مطمئنا اپل به‌راحتی می‌تواند چنین مشکلات کوچکی را برطرف کند، اما مساله اینجاست که چنین مواردی برای این غول تکنولوژی چندان حائز اهمیت نیستند و به همین خاطر برای حل آن‌ها معمولا اقدامات قابل توجهی انجام نمی‌دهد.

محصولات اپل همچنان پرطرفدار هستند، زیرا گجت‌های این شرکت از مشخصات قابل توجهی بهره می‌برند و تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. اما کاربران بعد از خرید، برای استفاده از مواردی که چندان به چشم هم نمی‌آیند، گاهی اوقات با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. درآمد اصلی اپل از سود زیاد حاصل از فروش انواع و اقسام آیفون‌ها به دست می‌آید و مطمئنا چنین خساست‌هایی درآمد هنگفتی را برای این غول تکنولوژی به ارمغان نمی‌آورد. اما حالا بعد از رسیدن به این ثروت فراوان، اپل می‌تواند با حل کردن چنین مشکلات کوچکی طرفداران خود را راضی‌تر کند.

۱. خرابی کابل‌های شارژ

خرابی کابل‌های شارژ

آیا اپل که محصولات گران‌قیمتی می‌سازد، از پس ساخت کابل‌های لایتنینگ و شارژرهای مک‌بوک برنمی‌آید؟ اگر از هرکدام از این موارد به مدت خاصی استفاده کنید، سیم‌های درون کابل لایتنینگ از درون این کابل بیرون می‌زنند و بخش انتهایی شارژرهای مک‌بوک هم معمولا خراب می‌شوند. هرکدام از کاربران برای حل این معضل و افزایش عمر این موارد راه‌حلی را عملی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توانیم به استفاده از چسب برق اشاره کنیم. قضیه خراب شدن شارژرهای مک‌بوک آن‌قدر وخیم شد که با شکایت گروه زیادی از کاربران، اپل ناچار شد شارژرهای جدیدی را در اختیار این کاربران قرار دهد ولی این حکم دادگاه سال‌ها پیش منقضی شده است. محصولات اپل از لحاظ کیفیت ساخت شهرت زیادی دارد، آیا وسایل جانبی آن‌ها هم نباید از چنین کیفیت ساختی بهره ببرند؟

۲. پیچیده بودن غیر فعال‌سازی اشتراک‌های آیتونز

پیچیده بودن غیر فعال‌سازی اشتراک‌های آیتونز

یکی دیگر از مواردی که با اعتراض زیاد کاربران محصولات اپل مواجه شده، سخت بودن فرایند غیر فعال‌سازی انواع و اقسام اشتراک‌ها است. معمولا در سرویس‌های مختلف چنین کاری به‌سادگی صورت می‌گیرد اما این موضوع برای اپل صحت ندارد. اول از همه باید بر دایره‌ای که جایگاه عکس پروفایل شما محسوب می‌شود، ضربه بزنید. در چنین مواردی معمولا باید گزینه‌ای مانند Manage Subscriptions (مدیریت اشتراک‌ها) را مشاهده کنید که البته چنین گزینه‌ای را نخواهید دید. در عوض باید بر View Apple ID ضربه بزنید. بعد از تایید هویت، تازه می‌توانید اشتراک‌های موردنظر را لغو کنید. اپل به‌راحتی می‌تواند این رابط کاربری را اصلاح کند که بنا به دلایلی این کار را انجام نمی‌دهد.

۳. کیبوردهای مشکل‌زا

کیبوردهای مشکل‌زا

مک‌بوک‌های اپل گجت‌های بسیار گران‌قیمت و قدرتمندی هستند، اما انباشت گردوخاک می‌تواند کیبوردهای آن‌ها را از کار بیندازد. این کیبوردها از مکانیزم پروانه‌ای بهره می‌برند که اپل در سال ۲۰۱۶ آن‌ها را ارائه کرد و انباشت حجم کمی از گردوخاک آن‌ها را خراب می‌کند و تعمیر آن هم کار چندان ساده‌ای به حساب نمی‌آید و کاربران در بیشتر مواقع برای تعمیر آن باید به تعمیرکاران حرفه‌ای مراجعه کنند. مشکلات مربوط به این کیبورد آن‌قدر بالا گرفت که اپل اعلام کرد به طور رایگان چنین کیبوردهایی را تعمیر می‌کند و این موضوع به معنای این است که کاربر موردنظر تا حداقل چند روز به لپ‌تاپ خود دسترسی نخواهد داشت.

۴. قطع درآمد تعداد زیادی از سایت‌ها

قطع درآمد تعداد زیادی از سایت‌ها

محصولات اپل طرفداران پروپاقرص زیادی دارد و به همین خاطر وجود هزاران سایت که به‌صورت اختصاصی به نرم‌افزارهای و سخت‌افزارهای اپل می‌پردازند، موضوع چندان عجیبی به‌حساب نمی‌آید. اپل هم به‌پاس این زحمات، هفته گذشته اعلام کرد که یکی از اصلی‌ترین منبع درآمد آن‌ها را قطع می‌کند. این سایت‌ها با معرفی اپلیکیشن‌های پولی اپ استور و گذاشتن لینک آن در سایت خود، به ازای هر خرید ۷ درصد کمیسیون از طرف اپل دریافت می‌کردند. اما این شرکت اخیرا فروختن تبلیغات در اپ استور را آغاز کرده و برای گرفتن تبلیغات بیشتر به رقیب این سایت‌ها بدل شده است. در نهایت، اپل هفته گذشته اعلام کرد که در ماه اکتبر این سیستم را غیرفعال می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تعداد زیادی از سایت‌ها اصلی‌ترین منبع درآمد خود را از دست بدهند.

۵. مشکلات دانگل‌ها

مشکلات دانگل‌ها

اگر بخواهیم برای بی‌توجهی اپل‌ نسبت به تجربه کاربری یک نماد را مشخص کنیم، دانگل‌ها یک نماد ایدئال محسوب می‌شوند. برای تبدیل پورت تاندربولت ۲ به تاندربولت ۳ باید دانگل ۵۰ دلاری بخرید و اگر تبدیل جک هدفون به پورت لایتنینگ موجود در جعبه گجت را گم کنید، برای خرید آن باید ۹ دلار بپردازید. اپل‌ همواره گفته که به سمت آینده قدم برمی‌دارد و به همین خاطر مرتبا فناوری‌های قدیمی را کنار می‌گذارد و خیلی سریع به استفاده از فناوری‌های جدید روی می‌آورد. اپل با فروش مواردی مانند هدفون‌های بلوتوثی و شارژرهای سریع USB-C سود زیادی کسب می‌کند. همین عدم استفاده از پورت‌های USB باعث شده که کاربران برای انواع و اقسام استفاده‌ها، هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *