ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها، بر چه اساسی؟ اینجا بخوانید

رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای نظامی است که جهت طبقه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس محتوای آن‌ها توسعه یافته‌است. بیشتر این نظام‌ها توسط بخش دولتی شکل گرفته اند و اغلب بر اساس رده بندی محتوای تصاویر متحرک آنها هستند.

این رده بندی بر اساس شرایط فرهنگی و ساختار اجتماعی جوامع بنا نهاده شده و به همین دلیل در مناطق مختلف جغرافیایی از رده بندی‌های متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان مثال بازی متال گیر سالید ۳: اسنیک ایتر در امریکا برای سنین بالای ۱۷ سال، در آلمان بالای ۱۶ سال، در سوئد و انگلستان بالای ۱۵ سال و در کره جنوبی برای کاربران بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده و در ایران این بازی غیر مجاز اعلام شده‌است. اگر شما کنجکاو به دانستن نظام هر رده بندی شدید، این مطلب را از دست ندهید.

جدول کلی رده بندی ها:

اسرا / ESRA

اسرا(که مخفف Entertainment Software Rating Association است) نظامی است برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در ایران که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده‌ در سال ۱۳۸۷ است که آنها عوامل شکل گیری اسرا را اینگونه بیان می کنند:

  • عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازی‌ها
  • نگرانی والدین و عدم اطلاع آن‌ها از محتواهای نامناسب این رسانه جدید تعاملی
  • تأثیرات سوء جسمانی و روانی بازی‌های رایانه‌ای
  • استفاده هژمونیک نظام سرمایه‌داری از بازی‌ها در جهت تأثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی
  • نگاه باشد یا نباشد و حاکم بودن رویکردی انفعالی در این عرصه

گروه‌های سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکل‌گرفته‌اند. گروه‌های سنی ESRA، شامل ۵ گروه اصلی است که شامل:

  • رده ۳+:   ۳ سالگی و بالاتر
  • رده ۷+:   ۷ سالگی و بالاتر
  • رده ۱۲+:   ۱۲ سالگی و بالاتر
  • رده ۱۵+:   ۱۵ سالگی و بالاتر
  • رده ۱۸+:   ۱۸ سالگی و بالاتر

ای اس ار بی / ESRB

ای‌اس‌آربی (به انگلیسی: Entertainment Software Rating Board) یکی از مهم‌ترین شرکت‌های رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد. این نوع رده بندی که بیشتر در کشورهای کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا مورد استفاده است به ۸ رده بندی تقسیم میشود.

خردسالان (Early Childhood): این بازی برای افراد بالای ۳ سال توصیه می‌شود. این بازی‌ها بسیار ساده هستند و خشونتی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

همه (Everyone): این بازی‌ها برای افراد بالای ۶ سال توصیه می‌شود این بازی‌ها فانتزی هستند و لحن کودکانه دارند.

همه ۱۰+ (+Everyone10): این بازی‌ها برای افراد بالای ۱۰ سال توصیه می‌شود. این درجه‌بندی برای بازی‌هایی به کار می‌رود که خشونت بسیار پایینی دارند و اغلب لحنشان کمی خشونت‌آمیز است.

نوجوانان (Teen): این بازی برای افراد بالای ۱۳ سال توصیه می‌شود. این بازی‌ها خشونت موضوعات وسوسه انگیز، مقدار کمی خون، مشروبات الکی خام یا زبان تندی دارند.

جوانان (Mature): این بازی ها برای افراد بالای ۱۷ سال توصیه می شوند. این بازی‌ها حاوی خشونت زیاد، خون، محتوای مستهجن، برهنگی یا لحن بسیار خشن و زننده هستند.

فقط بزرگسالان (Adults Only): این بازی ها فقط مناسب افراد بالای ۱۸ سال هستند. اینگونه بازی ها حاوی محتوای مستهجن و یا خشونت بسیار شدید هستند.

درجه‌بندی نشده (Rating Pending): این درجه برای بازی‌هایی به کار می‌رود که هنوز درجه‌بندی نشده‌اند اگر از وضعیت آن‌ها مطلع نیستید تا رسیدن نسخه نهایی صبر کنید.

کودکان و بزرگسالان (Kids-Adult): محتوای بازی‌های این گروه برای سنین ۶ سال به بالا مناسب بوده و افرادی با سنین و سلیقه‌های گوناگون را جذب خود می‌نماید. عناوین این رده می‌توانند دارای کمی خشونت و مقادیری شیطنت طنزآمیز باشند. از سال ۱۹۹۸ به بعد از رده‌بندی «E» (همه) به جای این رده استفاده می‌شود.

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *