ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

نگاهی به قابلیت‌های پلتفرم امنیتی Knox سامسونگ

بیشتر گوشی‌های سامسونگ، از پلتفرم امنیتی Knox بهره می‌برند. Knox سامسونگ صرفا یک ویروس‌یاب یا مشخصه‌ی امنیتی معمولی نیست، بلکه این قابلیت امنیتی پیشرفته که ریشه در سخت‌افزار و نرم‌افزار این گوشی‌ها دارد، با ارائه‌ی لایه‌های امنیتی قدرتمند، از گجت موردنظر محافظت می‌کند.

پلتفرم Knox، راه‌حل سامسونگ برای افرادی است که می‌خواهند با خیال راحت اطلاعات شخصی و محرمانه را در گجت خود نگه‌داری کنند. نکته‌ی قابل توجه در مورد این پلتفرم این است که بسیاری از گوشی‌های سامسونگ که در چند سال گذشته معرفی شده‌اند، از این مشخصه بهره می‌برند. به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی گلکسی J5 اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در ادامه، نگاهی به قابلیت‌های این پلتفرم امنیتی قدرتمند می‌اندازیم.

پلتفرم امنیتی Knox سامسونگ چیست؟

پلتفرم امنیتی Knox سامسونگ یک سیستم امنیتی پیشرفته است که بسیاری از گوشی‌های سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض از آن بهره می‌برند. این پلتفرم با استفاده از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین رمزگذاری پیشرفته، می‌تواند از داده‌های کاربر محافظت کند. یکی از مدیران ارشد سامسونگ در مورد این مشخصه می‌گوید: «این پلتفرم، رمزگذاری را در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام می‌دهد و به همین خاطر توانایی‌های زیادی دارد.» اگر بخواهیم ساده‌تر این موضوع را بیان کنیم، این پلتفرم به کاربر اجازه می‌دهد که اطلاعات شخصی و محرمانه‌ی خود را به‌صورت کاملا جداگانه در یک گجت نگه‌داری کند.

Knox سامسونگ

اپلیکیشن Secure Folder

اگر می‌خواهید کارکرد این قابلیت را در عمل مشاهده کنید، بهتر است به اپلیکیشن Secure Folder موجود در گجت سامسونگی خود نگاهی بیندازید. Secure Folder می‌تواند یک بخش جداگانه از حافظه‌ی داخلی گوشی را به اپلیکیشن‌ها و داده‌های موردنظر کاربر اختصاص دهد و برای محافظت از این موارد، رمزگذاری سخت‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محیط را می‌توان به‌عنوان گوشی دوم در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، فرض کنید اپلیکیشن دوربین و گالری را به این محیط انتقال می‌دهید. اگر با اپلیکیشن دوربین موجود در این محیط عکسی بگیرید، عکس گرفته‌شده تنها در این محیط ذخیره می‌شود. برای دسترسی به این محیط هم یا باید از روش‌های بیومتریک مانند اثر انگشت یا اسکن هوشمند استفاده کنید، یا اینکه از الگو یا پین کد بهره ببرید. در این محیط می‌توانید انواع و اقسام اطلاعات و اپلیکیشن‌ها را وارد کنید و با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه نگرانی امنیتی از نفوذ دیگران، از آن‌ها بهره ببرید.

نحوه‌ی مقاومت در برابر نفوذ

پلتفرم امنیتی Knox سامسونگ برای جلوگیری از نفوذ، از تکنیک‌های مختلفی بهره می‌برد. اولین لایه‌ی این مقاومت، از بخش‌های سخت‌افزاری مرتبط با فرایند بوت آغاز می‌شود. فرایند بوت به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی اگر کسی بتواند به bootloader دسترسی پیدا کند، فرد موردنظر باید بتواند سد تایید اعتبار دو مرحله‌ای را پشت سر بگذارد. به همین خاطر دو bootloader وجود دارد که وظیفه‌ی دومی، بررسی وضعیت bootloader اولی است. در ضمن لایه‌ی سومی هم وجود دارد که وظیفه‌ی آن تشخیص تلاش برای نفوذ در bootloader یا دسترسی به کلیدهای مربوط به بوت است.

اگر بخواهیم این موضوع را به‌صورت مختصر و مفید مطرح کنیم، باید بگوییم سامسونگ در بخش سخت‌افزاری، سدهای مختلفی را تعبیه کرده که وظیفه‌ی آن‌ها این است که مطمئن شوند پلتفرم Knox در بخش بوت به خطر نیفتاده باشد. به همین خاطر، این روش‌ها بر کدهایی تکیه دارند که در بخش سخت‌افزاری تعبیه شده‌اند و غیرقابل تغییر هستند.

Knox سامسونگ

اگر به هر دلیلی (به‌صورت عمدی یا ناخواسته) تنظیمات Knox سامسونگ دچار تغییراتی شود، این پلتفرم از کار می‌افتد و تمام اطلاعات و اپلیکیشن‌های موجود در secure folder هم پاک می‌شود. بعد از چنین اتفاقی، سامسونگ هیچ‌گونه خدماتی برای برگرداندن این اطلاعات ارائه نمی‌دهد، زیرا به قول مقامات سامسونگ، «دیگر نمی‌توان امنیت گجت موردنظر را تضمین کرد». به همین خاطر سامسونگ می‌گوید که فقط فریمورهایی را نصب کنید که متعلق به منطقه‌ی شما هستند، زیرا نصب یک فریمور اشتباه، می‌تواند منجر به از کار افتادن Knox سامسونگ شود. این یعنی استفاده از secure folder دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

سخن آخر

سامسونگ در سال‌های اخیر بودجه‌ی زیادی را صرف بهبود این پلتفرم کرده و به همین خاطر روزبه‌روز به کیفیت و امنیت آن افزوده شده است. در ضمن بر اساس اعلام سامسونگ، این پلتفرم به‌زودی روانه‌ی بسیاری از تلویزیون‌ها و یخچال‌های هوشمند این شرکت هم خواهد شد. در ضمن باید به این نکته هم باید اشاره کنیم که یکی از دلایل تأخیر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری سامسونگ، به خاطر همین پلتفرم امنیتی است. زیرا مهندسان سامسونگ قبل از ارائه‌ی هر به‌روزرسانی، باید وقت زیادی را صرف این موضوع کنند که به‌روزرسانی مذکور عملکرد پلتفرم Knox سامسونگ را دچار مشکل نکند. این پلتفرم قابلیت‌های جذاب زیادی دارد که بسیاری از کاربران از این موضوع اطلاعی ندارند و به همین خاطر متأسفانه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر در نهایت باید ابراز امیدواری کنیم که کاربران گوشی‌های سامسونگ از مزایای چنین پلتفرمی باخبر شوند و بیش از پیش از قابلیت‌های آن بهره ببرند.

 

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *