ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

نقد و بررسی اندروید ۷٫۰ نوقا به روایت سایت The Verge

جدیدترین نسخه را می‌خواهید؟ نکسوس بخرید!

گوگل اعلام کرده است که آخرین ورژن اندروید ۷٫۰ نوقا، برای دارندگان دستگاه های جدیدتر برند نکسوس از امروز در دسترس است. این موضوع برای افرادی که یکی از گوشی‌های نکسوس ۶، ۶P ، ۵X، تبلت پیکسل C و یا تبلت نکسوس۹ را داشته باشند، اتفاق هیجان‌انگیزی است. برای سایر دستگاه‌های اندرویدی هم مدتی طول می‌کشد تا  این نسخه‌ی به روز شده عرضه شود.

نوقا خیلی متفاوت با نسخه‌ی قبلی یا مارشمالو نیست؛ اما بسیاری از ویژگی‌های مورد توجه کاربران را به قابلیت‌هایش اضافه کرده است. بعضی از این ویژگی‌ها مانند عملکرد چند وظیفه‌ای بهبود یافته‌اند؛ اما باید مدت‌ها پیش از این معرفی می‌شدند تا تجربه‌ی بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند. سایر تغییرات چشمگیر نیستند، اما تغییراتی هستند که باعث امن‌تر و سریع‌تر شدن سیستم عامل اندروید می‌شوند.

داستان اندروید نوقا این نیست که درباره‌ی برتر بودنش حرف بزنیم، در واقع همان داستان قدیمی اندروید است و اگر شما نکسوس نداشته باشید ممکن است ماه‌ها یا شاید یک سال طول بکشد تا بتوانید آن را روی گوشی خود داشته باشید. داستان واقعی نوقا امروز رخ نمی‌دهد، چندین ماه بعد با دیدن اینکه چندین دستگاه اندرویدی به روز می‌شوند رخ می‌دهد.

اما داستان از چه قرار است؟ برای دارندگان نکسوس قصه‌ای دلگرم کننده و جالب خواهد بود و برای افرادی که نکسوس ندارند، همانند یک معما است.

‌‌‌‌

عملکرد چند وظیفه‌ای

با نوقا گوگل یک ویژگی را که مدتها قبل وجود داشت به اندروید اضافه کرده که این قابلیت امکان تقسیم صفحه‌نمایش (Split-Screen) است. مدتهاست که این امکان روی محصولات سامسونگ، اپل و دستگاه های ویندوزی قابل دسترس بود و حالا گوگل با قرار دادن این امکان در سیستم اندروید که خوشبختانه با همه‌ی اپلیکشن‌ها سازگاری دارد از سایر سیستم عامل‌ها پیشی گرفته است. همچنین این ویژگی علاوه بر تبلت بر روی گوشی نیز قابل استفاده است که با توجه به اینکه سایز گوشی های اندرویدی این روزها بسیار بزرگ هستند این یک تصمیم هوشمندانه به نظر می‌رسد.

این ویژگی به این صورت عمل می‌کند: دکمه‌ی مربع بازبینی را فشار می‌دهید و با توجه به این‌که گوشی را در حالت افقی یا عمودی استفاده می‌کنید پنجره‌ی اصلی شما به بالا یا به چپ می‌رود. در فضای باقی‌مانده شما همان منوی خوب و قدیمی چند وظیفه‌ای از اپلیکیشن‌‌های در حال اجرایتان را می‌بینید، که از آنجا می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و یا یک اپلیکیشن جدید را با فشار دادن دکمه‌ی خانه انتخاب کنید. شما می‌توانید اندازه‌ی هر پنجره را تنظیم کرده و اپلیکشن‌های مختلف را کنار هم قرار دهید.

مدتی طول خواهد کشید تا به سیستم تقسیم صفحه نمایش عادت کنید. تجربه‌ی این ویژگی برای کاربرها در ابتدا گیج کننده به نظر می‌رسد و هم‌چنین مدتی طول می‌کشد تا تغییرهای نسخه‌ی نوقا را متوجه شوید. خیلی‌ها عملکرد اصلی تقسیم صفحه را زمانی متوجه می‌شوند که می‌فهمند در واقع این ویژگی با چرخاندن اپلیکیشن به چپ یا بالا و مانند قبل با سوییچ کردن صفحه‌ی یک اپلیکیشن دیگر رخ می‌دهد.

زمانی که این ویژگی را یاد بگیرید فقط باید نگران تفاوت‌ها در جزئیات باشید. به صورت تئوری شما می‌توانید متن و تصویر‌ها را در اپلیکیشن‌های خاص کشیده و رها کنید، اما در عمل هرگز نمی‌توانید از این ویژگی با اطمینان استفاده کنید. بعضی از اپلیکیشن‌ها به طور کامل از قابلیت “تقسیم صفحه” پشتیبانی نمی کنند و این در حالی است ‌که سایر اپلیکیشن‌ها به خوبی با این ویژگی سازگار شده‌اند ولی یک اخطاربه صورت پاپ‌آپ نشان می‌دهند.

Android-N-1-1

یک نکته‌ی جذاب:  کروم هم اکنون یک منوی انتخاب با نام “جابجایی به پنجره‌‌ای دیگر” را اضافه کرده است که دقیقا همین کار را انجام می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید دو پنجره‌ی باز مرورگر را در کنار یکدیگر داشته باشید.

متوجه شدیم که قابلیت تقسیم صفحه نمایش روی تبلتی مثل پیکسلC  بسیار ضروری و کاربردی است. تبلت پیکسل C قابلیت تبدیل شدن به یک دیوایس مفید را مدیون نوقا است. در مقایسه با تبلت این ویژگی روی گوشی کاربرد کمتری دارد؛ اما همچنان می‌توان روی گوشی‌های مختلف هم از آن استفاده کرد.

یکی دیگر از جزئیات عملکرد چند منظوره که همیشه از آن در حال استفاده هستیم این است که دوبار سریع ضربه زدن به دکمه‌ی مربع شما را به آخرین اپلیکیشنی که استفاده کرده‌اید سوییچ می‌کند. اکثر کاربران تنها بین دو اپلیکیشن حرکت می‌کنند و این کار زمان زیادی از آن‌ها می‌گیرد. اکنون با این روش می‌توان به‌راحتی بین دو برنامه‌ی مختلف سوییچ کرد.

Android-N-2

آخرین و کم اهمیت‌ترین این‌که گوگل در ورژن نوقا تعداد اپلیکیشن‌های باز قابل مشاهده در عملکرد چند وظیفه‌ای را کاهش داده و دکمه‌ی “پاک کردن همه” را در بالای این قسمت اضافه کرده است. توصیه‌ی گوگل همیشه این بوده که برای داشتن عملکرد بهتر اندروید نیازی نیست که همه‌ی اپلیکیشن‌‌ها را ببندید. اما اگر شما دوست دارید از شر همه چیز خلاص شوید این امکان را خواهید داشت که همه‌ی آن‌ها را ببندید.

‌‌‌‌‌

نوتیفیکیشن‌ها

در کنار عملکرد چند منظوره، دیگر تغییر در خور توجه، نوتیفیکشن‌ها هستند. سرانجام نوقا یک امکان را در خودش اضافه کرد که بتوانید نوتیفیکشن‌ها را بدون باز کردن اپلیکیشن، فوری پاسخ دهید. همان‌طور که شما انتظار دارید عمل می‌کند، زمانی که پیامی دریافت می‌کنید می‌توانید نوار نوتیفیکشن را پایین کشیده و روی پاسخ ضربه بزنید و پاسخ را تایپ کرده و بفرستید، بدون اینکه نیاز باشد اپلیکیشن را باز کنید.

نوتیفیکیشن‌ها به‌جای ظاهر شدن روی کارت‌های جداگانه اکنون روی کل پهنای صفحه دقیقا بالای یکدیگر قرار می‌گیرند. کار دیگری که می‌توان با آنها انجام داد این است که اکنون اپلیکیشن‌ها می‌توانند چندین اعلان را باهم در قالب یک نوتیفیکیشن ارسال کنند، که بعدا می‌توان با کشیدن‌شان به پایین جزییات آن‌را مشاهده کرد. این سیستم هوشمندی است که می‌توان از آن استفاده کرد  و خیلی هم دوست‌داشتنی است. شما می‌توانید بر اساس نیازهایتان نوتیفیکیشن‌ها را به سرعت الویت‌بندی کنید یا به هرکدام از آنها جداگانه پاسخ دهید.

Android-N-4

با فشار طولانی روی هر اپلیکیشن می‌توانید انتخاب نوتیفیکیشن را برای آن اپلیکیشن مشاهده کنید، که این ویژگی ساکت کردن اپلیکشن‌های پرسروصدا را  آسان کرده است. البته شما هنوز می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را با کنار دادن‌شان نادیده بگیرید. نوقا یکی از بهترین ویژگی‌ها را برای نوتیفیکیشن‌ها ارایه می‌دهد و آن‌ها همیشه به طورمشابه عمل می‌‌کنند؛ چه شما در کشوی نوتیفیکیشن‌ها باشید چه بر روی صفحه‌ی قفل شده‌ی گوشی‌تان، چه در حال دیدن پایین آمدن نوتیفیکیشن‌ها از صفحه‌ی گوشی‌تان.

این دو ویژگی اخیر-کنار دادن نوتیفیکیشن‌ها برای نادیده گرفتن‌شان و رفتار مشابه در هرجایی که نوتیفیکیشن را ببینید- ویژگیهایی هستند که هنوز شرکت اپل نتوانسته برای iOS ارایه دهد (حتی در نسخه‌ی آزمایشی iOS 10). اندروید مدت‌هاست که در داشتن نوتیفیکیشن‌های مفید و بدون تغییر این برتری را داشته است و به ویژه حالا که قابلیت پاسخ‌دهی سریع نیز به آن اضافه شده است این برتری ادامه خواهد داشت.

 ‌‌‌‌‌

تغییرها برای بهتر یا بدتر شدن؟

نکته‌ی دیگری که می‌توان در مورد نوتیفیکشن‌ها به آن اشاره کرد این است که سرانجام گوگل متوجه شد که همه می‌خواهند پنل تنظیمات سریع را بلافاصله بالای نوار نوتیفیکیشن‌ها ببینند، اکنون شما در بالای اپلیکیشن‌هایی که بیشتر از همه استفاده می‌کنید می‌توانید دکمه هایی را ببینید که ترتیب‌شان را می‌توان تغییر داد.

تغییرهای ریز و درشت بی‌شماری در سسیستم عامل جدید اندروید مشاهده می‌شود. اپلیکیشن‌ تنظیمات بیشتر از قبل اطلاعات ارائه می‌دهد،  و اکنون دکمه جزییات را روی صفحه‌ی اصلی مشاهده می‌کنید. ویژگی ذخیره کردن دیتا نیز برای این است که عملکرد اپلیکیشن‌ها هنگام استفاده از اینترنت سیم‌کارت، محدودتر شود. صفحه کلید گوگل – که از نظر فنی با نوقا مرتبط نیست – را می‌توان با رنگ‌های متفاوت و حتی با عکس تغییر داد. شکلک‌ها یا همان ایموجی ها با تنوع بیشتری برای پشتیبانی از انواع رنگ پوسته‌ها ارا‌یه شده‌اند. اپلیکیشن دوربین کمی مرتب‌تر شده و حالا شما می‌توانید زمانی که دوربین باز است مانند پیچگوشتی آن را بچرخانید تا بین دوربین عقب و جلو سوییچ شود. همه‌ی این تغییرات کوچک می‌توانند اندروید را به مسیر درست هدایت کنند، بدون اینکه آن‌را از نظر ظاهری پیچیده کنند.

عجیب‌تر از هرچیز دیگری بزرگترین دلخوری ما در رابطه با نوقا موضوعی است که شما از اندروید انتظار دارید تا به‌طور شگفت‌انگیزی در آن عالی عمل کند، و آن قابلیت جست‌وجوی گوگل است. این یک بی‌نظمی بزرگ است که هنوز گوگل نتوانسته در فهمیدن این‌ که چه اطلاعاتی به درد ما می‌خورد پیشرفتی داشته باشد.

اگر به این موضوع توجه نکنیم، اپلیکیشین جست‌وجوی گوگل گمشده یا نامرتبط از سایر سیستم عامل به نظر می‌رسد، زمانی که موضوعی را جست‌وجو می‌کنید، نتیجه‌ها را  در پنجره‌ی مرورگر همیشگی‌‌‌‌‌‌‌اش  باز می‌کند که برای یک‌بار جست‌و جو کردن طراحی شده نه برای جست‌و جوی مداوم.

Android-N-3-1024x683

 ‌‌‌‌‌

پشت صحنه‌ها

حجم زیادی از نوآوری‌ها در نوقا مربوط به ویژگی‌های می‌شود که شما نمی‌بینید. با پشتیبانی از گرافیک سه بعدی اکنون بازی‌های اندرویدی نسبت به نسخه‌ی قبل بهتر به نظر می‌رسند. گوگل هم‌چنین روش‌های مدیریت کردن فایلهای رسانه‌ای را بهبود بخشیده، امینت آن‌ها را بالا برده و با ویژگی رمزگذاری روی فایل‌ها برای کاربرها ویژگی‌های دیگری نیز اضافه کرده است.

قابلیت Doze که برای صرفه‌جویی در مصرف باتری طراحی شده اولین بار سال قبل در اندروید مارشملو معرفی شده بود.  قبلا از این ویژگی زمانی استفاده می‌شد که گوشی یا تبلت بدون استفاده در گوشه‌ای بود، اما حالا زمانی که صفحه نمایش خاموش است این ویژگی فعال می‌شود. در واقع این ویژگی می‌بایست یک مزیت برای عمر باطری محسوب شود، اما  گفتن اینکه این امکان چقدر مفید است برای ما سخت است، چون هنوز متوجه بهتر شدن عمر باطری روی گوشی نکسوس ۵X نشدیم.

مهمترین بهبود ساختاری موردعلاقه‌ی ما به روزرسانی یکپارچه است، مانند سیستم عامل گوگل کروم، دستگاه‌های آینده‌ی اندرویدی با دو پارتیشن برای سیستم عامل ارائه می‌شوند. این امکان به گوگل اجازه می‌دهد که گوشی شما را به طور کامل به سیستم عامل کاملا جدید بفرستد و آن‌ را روی پارتیشنی نصب کند که روی گوشی شما در حال اجرا نیست. وقتی این‌کار انجام و بررسی شد، زمانی که گوشی را دوباره بارگذاری می‌کنید، نسخه‌ی جدید شروع به کار کرده و نسخه‌ی قدیمی سرجای خودش در انتظار جایگزینی با نسخه‌ی جدید باقی می‌ماند.

Android-N-5

این یک سیستم فوق هوشمند است، به این معنا که نسخه‌های به‌روزشده‌ی  بعدی اندروید با نگرانی و انتظار کمتری وارد بازار می‌شوند و البته اگر شما هیچ دستگاه نکسوسی نداشته باشید نمی‌توان گفت که چه زمانی موفق به دریافت نسخه‌ی بروز شده‌ی سیستم عامل می‌شوید.

اگر نارضایتی ما درباره‌ی اپلیکیشن جست‌وجوی گوگل را نادیده بگیرید، در حالت کلی  ما از نسخه‌ی نوقا رضایت داریم. اگر آن‌را با بروزرسانی‌های کوچکی که سالیانه روی مک یا ویندوز ارایه می‌شوند مقایسه کنید، کمی تکراری به نظر می‌رسد؛ اما زمینه‌ای برای بروز رسانی‌های آینده است.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، اینجا دغدغه‌ی اصلی این نیست که آیا نوقا ارزش بروز رسانی سیستم عامل را دارد یا خیر، قصه‌ی اصلی این است که کدام گوشی‌ها آن‌را دریافت می‌کنند و چه زمانی. هنوز نمی‌دانیم چقدر طول خواهد کشید تا تعداد قابل توجهی از کاربران به آن دسترسی داشته باشند، چه از طریق ارتقای دستگاه‌هایشان، چه از طریق پشتیبانی از دستگاه‌هایی که در آینده ارایه می‌شوند. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم پیشگویی کردن است.

Android-N-6-1024x683

‌‌‌‌

منبع: The Verge

‌‌‌

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *