ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

آیا سرورهای تلگرام به ایران می‌آیند؟

در حال حاضر اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام محبوب‌ترین برنامه‌ی ارتباطی میان ایرانی‌ها به حساب می‌آید. در اطلاعات منتشر شده، این نرم‌افزار در ایران بیشترین میزان استفاده را دارد و از این نظر کاربران زیادی به سمت آن جذب شده‌اند. حتی براساس آمار منتشر شده از سوی شورای عالی فضای مجازی مشخص شده که این برنامه‌ی پیام‌رسان بیش از ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور را به خودش اختصاص داده است. همین آمار بیانگر این موضوع است که تلگرام از اهمیت و محبوبیت بالایی در بین کاربران ایرانی برخوردار است.

بیش از ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت کشور را اپلیکیشن تلگرام به خودش اختصاص داده است.

در این میان بسیاری از مسوولان کشور به این موضوع اشاره کرده‌اند که ایران برای تبدیل شدن به قدرت سایبری منطقه باید از شبکه‌‌هایی استفاده کند که اطلاعات بومی کاربران را در داخل کشور نگه‌داری می‌کنند و به جای ذخیره‌ی اطلاعات در سرورهای خارجی باید اطلاعات کاربران در سرورهایی داخل کشور نگه‌داری شوند.

این گفته‌ها باعث شده که حرف و سخن‌های زیادی درباره‌ی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام و نحوه‌ی استفاده از آن به وجود بیاید. درصد استفاده‌ی بالا از این نرم‌افزار باعث شده که مسئولان به فکر ذخیره‌ی اطلاعات این برنامه‌ در داخل ایران بیافتد.

به‌نظر می‌رسد که انتقال سرورهای برنامه‌ی تلگرام به ایران روند جدی‌تری گرفته و وارد فاز اجرایی شده است. تلگرام تا یک سال آینده باید سرورهای خودش را به ایران بیاورد و به همین دلیل دولت اقدامات جدیدی را در این‌باره اندیشیده که به واسطه‌ی آن‌ها چند دیتاسنتر با همکاری شرکت‌های خصوصی ارائه کننده‌ی این خدمات در داخل کشور به وجود می‌آیند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به افرانت اشاره کرد. با ایجاد این دیتاسنترها اطلاعات کاربران ایرانی در داخل کشور باقی خواهند ماند.

دیتاسنتر ابری افرانت میزبان سرورهای تلگرام خواهد بود.

دیتاسنتر ابری شرکت افرانت امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده میزبان برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام خواهد بود. همچنین قاسم‌زاده مدیرعامل افرانت در مراسم افتتاحه دیتاسنتر این شرکت گفت:”سرورهای توزیع‌شده یکی از استانداردهای معمول دنیا است و اگر محدودیت‌های تحریم نبود، شرکت‌هایی مانند گوگل از سال‌ها پیش سرورهای خود را در ایران مستقر کرده بودند.”

البته تلگرام تنها شرکتی نخواهد بود که برای ادامه‌ی فعالیت خودش در ایران باید اطلاعات کاربران ایرانی را در کشور ذخیره کند. براساس مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی، برنامه‌های پیام‌رسان خارجی برای ادامه‌ی فعالیت خودشان در ایران باید سرورهایی در کشور ایجاد کنند.

حالا باید دید که تلگرام واقعا قصد دارد سرورهای خودش را به ایران بیاورد یا خیر. هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که بدانیم مسوولان ایران با شرکت تلگرام برای انتقال این سرورها وارد مذاکره شده باشند.

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *