ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

این ابزار جدید تشخیص ویروس زیکا را آسان و ارزان می‌کند.

یک دستگاه تشخیص بیماری جدید ساخته شده که روند تشخیص آلودگی به ویروس زیکا را در مناطق دوردست آمریکای لاتین و مرکزی بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر می کند. این تکنولوژی جدید با همکاری چند دانشگاه از جمله MIT، هاروارد، دانشگاه تورنتو و دانشگاه کورنل ساخته شده است.

با اینکه، هم اکنون چند ابزار تشخیصی برای شناسایی این ویروس وجود دارد، اما این ابزار به خاطر قابل حمل بودن و قیمت ارزانش از بقیه متمایز است. نیروهای پزشکی با این دستگاه می‌توانند نمونه‌ای آب دهان، ادرار یا خون را آزمایش کنند. این دستگاه می‌تواند نمونه را آنالیز کرده تا تشخیص می‌دهد که آیا ژنوم زیکا در نمونه وجود دارد یا خیر. اگر ویروس شناسایی شود، یک صفحه کاغذی با حسگرهای زیست‌مولکولی تغییر رنگ می‌دهد.

این ابزار جدید، روش‌های بسیار دقیق تشخیص بیماری را که معمولا در آزمایشگاه‌های خاص شهرهای بزرگ انجام می‌شود، به نقاط دوردست و روستایی می‌آورد. دقت آن از ابزارهای تشخیصی که در خون بیمار به دنبال پادتن می‌گردند، بیشتر است.

نتیجه آزمایش با این دستگاه قابل حمل جدید ظرف دو تا سه ساعت آماده می‌شود قیمت هر آزمایش هم یک دلار است. این دستگاه همچنین می‌تواند همه‌ی نژادهای جهانی ویروس زیکا را تشخیص دهد و بین نژادهای آفریقایی، آسیایی و آمریکایی تمایز قایل شود. محققان حالا می‌خواهد بودجه جمع‌آوری کنند تا این دستگاه را در کشورهای اکوادور، کلمبیا و برزیل آزمایش کنند، اما این آزمایش‌ها حداقل دو ماه دیگر شروع می‌شود.

اگر به طور گسترده از این دستگاه استفاده شود، نیروهای پزشکی می‌توانند سریع‌تر بیماران مبتلا به ویروس زیکا را شناسایی کنند. از همین تکنولوژی می‌توان در آینده استفاده کرد تا ژنوم‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا مثل ویروس ابولا را شناسایی کرد.

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *