ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

اوبر واحد چین را به رقیب بومی‌اش فروخت.

اوبر (Uber) سه سال بعد از راه‌اندازی واحد چین، از رقابت با بزرگ‌ترین شرکت چینی در حوزه‌ی حمل‌ونقل آنلاین انصراف داد و حالا درواقع با رقیب سابق خود شریک شده است.

اوبر که تجربه‌ی موفقی از تجارت در این کشور نداشت، ناگزیر واحد چین را به رقیب قدرتمند چینی‌اش یعنی Didi Chuxing واگذار کرد. معامله‌ی مذکور به‌ازای ۲۰ درصد از سهام شرکتی صورت گرفته که در نتیجه‌ی شراکت اوبر و Didi تاسیس شده است.

شرکت تازه تاسیس اوبر و Didi ارزشی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار دارد و سهم اوبر از این میزان، ۷ میلیارد دلار است.

استارتاپ چینی Didi Chuxing به‌دنبال تجارت پرسودش در زمینه‌ی حمل‌ونقل آنلاین، موفق به جذب سرمایه‌ی غول‌های بزرگی مثل علی‌بابا شده و پس از نفوذ در بازار بومی چین، تبدیل به کابوس شرکت بزرگی مثل اوبر شده بود.

این درحالی‌ست که اوبر با وجود ارایه‌ی ۱۵۰ میلیون سرویس در هر ماه، نه‌تنها موفقیتی در این بازار پیدا نکرده بلکه متحمل ضرر ۲ میلیارد دلاری هم شد. حالا شرکت تازه تاسیس اوبر و Didi به گزارش بلومبرگ ارزشی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار دارد و سهم اوبر از این میزان، ۷ میلیارد دلار است. همچنین به‌عنوان بخشی از معامله، Didi مبلغ یک میلیارد دلار از سرمایه‌اش را به شرکت مادر اوبر اختصاص داده است.

160516125641-uber-vs-didi-1024x576

مدیر عامل اوبر در این‌باره گفته است: “اوبر و Didi Chuxing میلیاردها دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا هردو شرکت در این زمینه سود می‌برند.”

در حالی‌که این معامله اندک‌زمانی بعد از قانونی شدن اپلیکیشن‌های حمل و نقل مسافران در چین صورت گرفته، این دو شرکت از مدت‌ها قبل در این‌باره مشغول مذاکره بوده‌اند.

بد نیست بدانید موفقیت Didi Chuxing در این مدت آن‌قدر زبانزد شد که اپل هم چندوقت پیش بخش بزرگی از این شرکت را خریده است. درواقع در زمینه‌ی حمل‌ونقل آنلاین در چین، Didi کار را به آن‌جا رساند که مدیرعامل اوبر در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال تیم واحد چین اوبر را «یک گروه آمریکایی جوان» نامید که نتوانستند بر بازار محلی چین تسلط پیدا کنند.

در حال حاضر ارزش شرکت مادر اوبر ۶۸ میلیارد دلار است که البته متشکل از سهم سهام‌داران بزرگی از سراسر دنیا از جمله چین است. حتی ۳ تا ۳.۵ درصد از سهم شرکتی که طی معامله‌ی اخیر با Didi تاسیس شده هم متعلق به سرمایه‌گذاران چینی شرکت مادر اوبر است.

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *