ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

راهنمای جامع و قدم به قدم خرید لپ‌تاپ (۱۳۹۵)

چه لپ‌تاپی بخرم؟ به چه کسی اعتماد کنم؟ فروشنده؟ بررسی سایت‌های مرجع؟ از بین این همه لپ‌تاپ، کدام‌یک واقعا مناسب من است؟ چقدر باید هزینه کنم؟ این همه اصطلاحات فنی چه معنی‌ای دارند؟

این‌ها سوالاتی است که هنگام خرید یک لپ‌تاپ جدید، ممکن است برای هر کاربری پیش بیایند. تبلت‌ها راه زیادی طی کرده‌اند ولی حتی اگر تبلتی رده‌بالا با تمام لوازم جانبی داشته باشید، درنهایت، باز هم برای انجام یک سری کارها، باید به سراغ لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی‌تان بروید. کامپیوترهای رومیزی که بحث‌شان جداست ولی اگر بخواهید کامپیوتر شخصی‌تان را همیشه همراه‌تان داشته باشید، انتخاب دیگری به جز لپ‌تاپ‌ها ندارید. هزاران مدل توسط شرکت‌های مختلف و با امکانات متنوع عرضه شده‌اند و انتخاب لپ‌تاپی که بتواند همه‌ی نیازهای‌تان را با کمترین هزینه برآورده کند، کار سخت و پیچیده‌ای است. اما اگر پایه و اساس دنیای لپ‌تاپ‌ها را بدانید، خریدش مثل لباس، ساده و لذت‌بخش می‌شود. با ای ام در راهنمای قدم‌به‌قدم خرید لپ‌تاپ همراه شوید.

قدم اول: هزینه را مشخص کنید.

ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به لپ‌تاپ مورد نظرتان برسید و بعدش متوجه شوید که قیمت‌اش چند برابر بودجه‌ای است که در نظر گرفته بودید.

مهم‌ترین فاکتور در خرید هر کالایی، مقدار هزینه‌ای است که برایش در نظر گرفته‌اید. ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به لپ‌تاپ مورد نظرتان برسید و بعدش متوجه شوید که قیمت‌اش چند برابر بودجه‌ای است که در نظر گرفته بودید. پس بهتر از است پیش از شروع، تعیین کنید که دقیقا چقدر می‌خواهید برای یک لپ‌تاپ هزینه کنید. بازه‌ی قیمتی لپ‌تاپ‌ها خیلی گسترده است و از لپ‌تاپ‌های زیر یک میلیون تومان تا هم قیمت یک خودروی پراید در بازار وجود دارند. اگر بخواهیم لپ‌تاپ‌ها را در چند بازه‌ی قیمتی تقسیم کنیم، به رده‌بندی زیر می‌رسیم:

۱. لپ‌تاپ‌های زیر یک میلیون تومان: این‌ها حداقل کامپیوترهای شخصی قابل‌حمل هستند. انتظاری نباید از این لپ‌تاپ‌ها داشته باشید؛ نه بدنه‌ی خوش ساختی دارند، نه نمایشگرشان باکیفیت است و نه مناسب انجام محاسبات سنگین هستند. این لپ‌تاپ‌ها برای کسانی طراحی شده‌اند که می‌خواهند با کمترین هزینه، صاحب یک کامپیوتر شخصی شوند.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های زیر یک میلیون تومان، می‌توان به سری آیدیاپد ۳۰۰ شرکت لنوو اشاره کرد‌.

Laptop_Buying_Guide_002-768x187

سری آیدیاپد ۳۰۰ شرکت لنوو، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های زیر یک میلیون تومان است.

۲. لپ‌تاپ‌های بین یک تا دو میلیون تومان؛ در این بازه، لپ‌تاپ‌هایی وجود دارند که کاربردشان به انجام محاسبات اولیه محدود نمی‌شود. با این لپ‌تاپ‌ها علاوه بر مرورگری اینترنت و کار با آفیس، محاسبات سنگین‌تری هم می‌توانید انجام دهید. خبری هم از کند بودن محیط سیستم‌عامل نیست.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین یک تا دو میلیون تومان، می‌توان به سری X شرکت ایسوس و سری پاویلیون ۱۵ شرکت HP اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_001-768x187

سری X شرکت ایسوس، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین یک تا دو میلیون تومان است.

۳. لپ‌تاپ‌های بین دو تا سه و نیم میلیون تومان؛ لپ‌تاپ‌هایی با قدرت زیاد، نمایشگر و بلندگوهای باکیفیت، بدنه‌های اعلا و باتری‌های پرقدرت در این بازه‌ی قیمتی قرار دارند. با این لپ‌تاپ‌ها می‌توانید محاسبات سنگین انجام دهید و حتی بازی هم بکنید.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین دو تا سه و نیم میلیون تومان، می‌توان به سری N شرکت ایسوس، سری‌های Z و آیدیاپد ۵۰۰ شرکت لنوو اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_003-768x187

سری N شرکت ایسوس، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین دو تا سه و نیم میلیون تومان است.

۴. لپ‌تاپ‌های بین سه و نیم تا چهار و نیم میلیون تومان؛ سرعت خیلی زیاد، امکانات و قابلیت‌های کامل و بدنه‌های باریک و سبک، از جمله مشخصات این لپ‌تاپ‌ها هستند. چه به دنبال لپ‌تاپی مخصوص بازی باشید، چه بخواهید دستگاهی باریک و سبک بخرید، در این بازه‌ی قیمت، انتخاب‌های بسیار خوبی دارید.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین سه و نیم تا چهار و نیم میلیون تومان، می‌توان به مک‌بوک ایر شرکت اپل، سری‌های ZenBook و G شرکت ایسوس، سری‌های P و GE شرکت MSI و V15 شرکت ایسر اشاره کرد.‌

Laptop_Buying_Guide_004_2-768x187

ایسر سری V Nitro، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بین سه و نیم تا چهار و نیم میلیون تومان است.

۵. لپ‌تاپ‌های بالای چهار و نیم میلیون تومان؛ اینجا وارد طیف لپ‌تاپ‌هایی می‌شویم که مخاطب‌های محدودی دارند و بنا به دلایل خاصی، بسیار گران هستند. از لپ‌تاپ‌های چندصد گرمی ساخته شده از فیبرکربن گرفته تا مدل‌های مخصوص بازی چند ده میلیون تومانی.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بالای چهار و نیم میلیون تومان، می‌توان به مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک پرو شرکت اپل، سری Z شرکت وایو و سری‌های GS و GT شرکت MSI اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_005-768x187

لپ‌تاپ GT80 شرکت MSI، هم قیمت یک خودروی پراید است. این لپ‌تاپ، نمایشگر ۱۸ اینچی و کیبورد مکانیکی دارد.

قدم دوم: برند مورد علاقه‌تان کدام است؟

اینکه صرفا به دنبال لپ‌تاپی با مشخصات خاصی باشید و هیچ نگاهی به شرکت سازنده‌اش نکنید، کار هوشمندانه‌ای نخواهد بود.

هیچ گرانی بی‌حکمت و هیچ ارزانی بی‌علت نیست. این ضرب‌المثل قدیمی، حتی در مورد لپ‌تاپ‌ها هم صحت دارد. اینکه صرفا به دنبال لپ‌تاپی با مشخصات خاصی باشید و هیچ نگاهی به شرکت سازنده‌اش نکنید، کار هوشمندانه‌ای نخواهد بود. هر ساله، تعدادی از سایت‌های مرجع در زمینه‌ی لپ‌تاپ، شرکت‌های سازنده‌ی این کامپیوترهای شخصی را بر اساس معیارهایی مثل بازخورد خریداران، پشتیبانی فنی، طراحی، گارانتی، نرم‌افزار، خلاقیت و ارزش خرید، رده‌بندی کرده و جدول برترین برندها را منتشر می‌کنند.

Laptop_Buying_Guide_006

طبق جدیدترین رده‌بندی وب‌سایت LAPTOP Magazine، برندهای اپل، دل، ایسوس، لنوو و MSI، برترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ هستند.

بد نیست بدانید در میانگین رده‌بندی‌های امسال (۲۰۱۶ میلادی) توسط وب‌سایت‌های مختلف، برندهای اپل، دل، ایسوس، لنوو و ام‌اس‌آی، به عنوان پنج برند برتر تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ شناخته شده‌اند.

قدم سوم: چه سایز لپ‌تاپی مناسب‌تان است؟

پس از اینکه بازه‌ی قیمت و برند مورد نظرتان را مشخص کردید، بهتر است که ببینید چه سایز لپ‌تاپی مناسب نیازهای‌تان است. برای بهتر روشن شدن این موضوع، لپ‌تاپ‌ها را از نظر سایز، به چهار بخش تقسیم می‌کنیم:

۱. لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ: اگر می‌خواهید لپ‌تاپ‌تان را مثل یک مجله یا کتاب، در کیف‌تان قرار دهید و با خود حمل کنید، باید سراغ لپ‌تاپ‌های بسیار کوچک بروید. البته کوچک بودن بدین معنی نیست که این لپ‌تاپ‌ها، مدل‌های رده‌پایین یا ضعیفی هستند. اتفاقا لپ‌تاپ‌های لوکس و گران‌قیمتی هم در این بازه وجود دارند.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ، می‌توان به مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک ایر شرکت اپل و سری آیدیاپد ۱۰۰ شرکت لنوو اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_007-768x187

مک‌بوک ۱۲ اینچ، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر از ۱۳ اینچ محسوب می‌شوند.

۲. لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۴ اینچ: برای کاربرانی که می‌خواهد همواره لپ‌تاپ‌شان را همراه خود داشته باشند، لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۴ اینچ بهترین سایز هستند. این مدل‌ها به راحتی لپ‌تاپ‌های کوچک در هر کیفی جای نمی‌گیرند ولی در عوض، امکانات و قدرت بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۴ اینچ، می‌توان به مک‌بوک پرو شرکت اپل، سری ZenBook شرکت ایسوس و سری‌های یوگا ۵۰۰ و آیدیاپد ۵۰۰s شرکت لنوو اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_008-768x187

سری ZenBook از شرکت ایسوس، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۳ تا ۱۴ اینچ محسوب می‌شوند.

۳. لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ: مرسوم‌ترین سایز در میان لپ‌تاپ‌ها، مدل‌های ۱۵ اینچ هستند. لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ، نه آن‌قدر بزرگ‌اند که نتوانید جابجای‌شان کنید و نه انقدر کوچک‌اند که نمایشگرشان برای کار مناسب نباشد. حمل‌ونقل لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی خیلی راحت نیست و به کیف مخصوص نیاز دارد ولی مدل‌های لوکس و گران‌قیمتی هم وجود دارند که هم‌وزن لپ‌تاپ‌های ۱۳ اینچی هستند.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ، می‌توان به مک‌بوک پروهای شرکت اپل، سری پاویلیون ۱۵ شرکت HP، سری E5 شرکت ایسر و سری N شرکت ایسوس اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_009-768x187

سری E5 از شرکت ایسر، جزو محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچ محسوب می‌شوند.

تنها تعداد انگشت‌شماری لپ‌تاپ ۱۷ اینچی باریک و سبک وجود دارند که می‌توان آن‌ها به‌صورت روزمره جابجا کرد.

۴. لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچ و بزرگ‌تر: به این لپ‌تاپ‌ها اصطلاحا «جایگزین کامپیوتر رومیزی» (Desktop Replacement) می‌گویند. دلیل این موضوع هم مشخص است؛ لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچی (و بزرگ‌تر) به‌قدری بزرگ، ضخیم و سنگین هستند که به‌سختی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. تنها تعداد انگشت‌شماری لپ‌تاپ ۱۷ اینچی باریک و سبک وجود دارند که می‌توان آن‌ها به‌صورت روزمره جابجا کرد. اما مزیت این دسته لپ‌تاپ‌ها، قدرت و امکانات بسیار زیادشان است که آن‌ها را هم‌سطح کامپیوترهای رومیزی قرار می‌دهد.

از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچ، می‌توان به سری‌های GS72 و GT72 شرکت MSI و سری G700 شرکت ایسوس اشاره کرد.

Laptop_Buying_Guide_010-768x187

لپ‌تاپ GX700 شرکت ایسوس، سیستم خنک‌کننده‌ی مایع دارد و وزنش نزدیک ۵ کیلوگرم است.

قدم چهارم: کدام پیکربندی مناسب نیازهای‌تان است؟

نسل ششم، کارت گرافیک دو گیگ، SSD، … اصطلاحات مربوط به قطعات داخلی لپ‌تاپ‌ها به‌قدری زیاد است که حتی کارشناسان لپ‌تاپ را هم گیج می‌کند. اما کافیست نکات اولیه و اصلی مربوط به قطعات داخلی را بدانید تا به راحتی به ترکیب سخت‌افزاری مناسب‌تان برسید.

۱. پردازنده‌ی مرکزی

پردازنده مهم‌ترین قطعه‌ی داخلی هر لپ‌تاپی است و بیشترین تاثیر را در عملکردش دارد.

قلب تپنده‌ی هر لپ‌تاپ، «پردازنده‌ی مرکزی» (CPU) نام دارد. پردازنده‌ی مرکزی که در اکثر موارد آن را به‌اختصار، «پردازنده» هم می‌نامند، مهم‌ترین قطعه‌ی داخلی هر لپ‌تاپی است و بیشترین تاثیر را در عملکردش دارد. پردازنده‌ها مدل‌های مختلفی دارند که به جز چند مورد انگشت‌شمار، تمام‌شان توسط دو شرکت «اینتل» (Intel) و «ای‌ام‌دی» (AMD) ساخته می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین‌شان می‌پردازیم.

۱.۱. سری‌های اینتل «پنتیوم» (Pentium) و «سلرون» (Celeron)؛ این پردازنده‌ها، جزو ضعیف‌ترین سری‌ها محسوب می‌شوند و لپ‌تاپ‌هایی که از این مدل‌ها استفاده می‌کنند، صرفا مناسب یک سری محاسبات ساده و روزمره مثل مرورگری اینترنت، تماشای ویدیو و کار با نرم‌افزارهای آفیس هستند. معادل این دو در شرکت AMD، سری E نام دارد.

۱.۲. سری‌های اینتل Core m3، Core m5 و Core m7؛ این پردازنده‌ها قوی‌تر از پنتیوم و سلرون هستند ولی باز هم قدرت زیادی ندارند. مزیت اصلی این مدل‌ها در مصرف انرژی و گرمای تولیدی بسیار کم‌شان است که آن‌ها را مناسب لپ‌تاپ‌های باریک و سبک می‌کند.

Laptop_Buying_Guide_012-300x225

۱.۳. سری‌های اینتل Core i3 و Core i5؛ مرسوم‌ترین پردازنده‌ها که در اکثر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند. این پردازنده‌ها، قدرت زیادی دارند و از پس انواع و اقسام محاسبات برمی‌آیند. به علاوه، قیمت مناسب‌شان باعث می‌شود تا در طیف زیادی از لپ‌تاپ‌ها استفاده شوند. معادل این پردازنده‌ها در شرکت AMD، سری A نام دارد.

۱.۴. پردازنده‌های اینتل Core i7؛ قوی‌ترین پردازنده‌های ممکن در لپ‌تاپ‌ها هستند. سری Core i7 تنها در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا و گران‌قیمت استفاده می‌شوند و مناسب کاربرانی هستند که به دنبال بیشترین سرعت و عملکرد هستند. از ویرایش عکس و ویدیو گرفته تا برنامه‌نویسی و اجرای بازی‌های رایانه‌ای، پردازنده‌های سری Core i7 از پس هر کاری برمی‌آیند. شرکت AMD، تا به امروز هیچ پردازنده‌ای برای رقابت با این سری تولید نکرده است.

تمام پردازنده‌های سری Core شامل Core i3، Core i5 و Core i7، هر ساله به‌روزرسانی شده و نسل جدیدشان معرفی می‌شود. هر نسل در مقایسه با نسل قبل، سریع‌تر شده و مصرف انرژی‌اش کمتر می‌شود که مورد دوم، تاثیر زیادی در شارژدهی باتری لپ‌تاپ دارد. در زمان نوشتن این مقاله (تابستان ۹۵)، جدیدترین نسل معرفی از این پردازنده‌ها، نسل ششم است که با نام تجاری «اسکای‌لیک» (Skylake) شناخته می‌شود.

۲. رم

چهار گیگابایت رم برای یک لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز، کافی و هشت و ۱۶ گیگابایت عالی است.

«رم» (RAM) حافظه‌ی اصلی هر نوع کامپیوتر شخصی است که اطلاعات در حال اجرا، به‌صورت موقت بر روی‌اش ذخیره می‌شوند. هر چقدر رم لپ‌تاپ بیشتر باشد، عملکرد کلی دستگاه سریع‌تر شده و می‌توانید برنامه‌های بیشتری را به‌صورت همزمان اجرا کنید. در حال حاضر، دو گیگابایت رم میزان کمی محسوب می‌شود، درحالی‌که چهار گیگابایت برای یک لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز، کافی و هشت و ۱۶ گیگابایت عالی است. البته کاربرانی که می‌خواهند کارهای خیلی سنگین مثل مدل‌سازی سه‌بعدی یا بازی بکنند، ۸ گیگابایت حداقل و ۱۶ گیگابایت کافی است.

رم‌ها هم مثل پردازنده‌ها، نسل‌های مختلفی دارند که هر نسل در مقایسه با نسل قبل، سریع‌تر شده و پهنای باند بیشتری برای انتقال اطلاعات دارد. در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌ها از حافظه‌های DDR3 استفاده می‌کنند ولی اگر به دنبال بهترین کارایی هستید، باید به سراغ مدل‌هایی بروید که از رم‌های DDR4 بهره ببرند.

۳. حافظه‌ی داخلی

حافظه‌ی داخلی یا فضای ذخیره‌سازی، جایی است که قرار است اطلاعات‌تان به‌صورت دائمی ذخیره شوند. حافظه‌های داخلی به دو دسته‌ی کلی «هارددیسک» (HDD) و «حافظه‌های خشک» (SSD) تقسیم می‌شوند.

Laptop_Buying_Guide_014-300x225

۳.۱. هارددیسک: هارددیسک‌ها که حافظه‌های سنتی و مرسوم در اکثر لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شوند، ارزان هستند و حتی روی لپ‌تاپ‌های رده‌پایین هم، می‌توانید به راحتی ۵۰۰ گیگابایت حافظه از نوع هارددیسک پیدا کنید. این حافظه‌ها، سرعت زیادی ندارند ولی در عوض، حجم زیادی را با قیمت پایین در اختیار کاربر قرار می‌دهند. هارددیسک‌ها بیشتر مناسب آرشیو کردن اطلاعات هستند.

۳.۲. حافظه‌های SSD: دقیقا عکس هارددیسک‌ها، حافظه‌های SSD، سریع، گران و کم‌ظرفیت هستند. SSDها به‌طور متوسط سه برابر هارددیسک‌ها سرعت دارند و تاثیر زیادی روی نحوه‌ی اجرا شدن برنامه‌ها و هرگونه بارگذاری (Loading) خواهند داشت. خود SSDها هم انواع مختلفی دارند: مدل‌های ارزان‌تر از درگاه SATA استفاده می‌کنند و همان‌طور که گفتیم، سرعت‌شان حدود سه برابر هارددیسک‌ها است. اما مدل‌های جدیدتر، از درگاه PCI Express استفاده می‌کنند که اصطلاحا NVMe نام دارند و تا ده برابر، از هارددیسک‌ها سریع‌تر هستند. این نوع SSDها تنها در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا یا مخصوص بازی که نیاز به‌سرعت زیادی دارند، استفاده می‌شوند.

اگر دنبال بهترین کارایی با کمترین هزینه هستید، لپ‌تاپی تهیه کنید که حافظه‌ی داخلی‌شان، ترکیبی از هارددیسک و SSD است. به این صورت، هم فضای زیادی برای آرشیو کردن اطلاعات‌تان دارید و هم می‌توانید سیستم‌عامل و برنامه‌ها را برای سرعت بیشتر، روی حافظه‌ی SSD نصب کنید.

۴. تراشه‌ی گرافیکی

برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، مهم‌ترین و جذاب‌ترین قسمت هر لپ‌تاپ، تراشه‌ی گرافیکی‌اش است. «تراشه‌ی گرافیکی» (GPU)، بخشی است که وظیفه‌ی انجام هرگونه محاسبات گرافیکی را برعهده دارد. علاوه بر اجرای بازی‌های کامپیوتری، محاسباتی مثل شبیه‌سازی سه‌بعدی، ویرایش ویدیو و کارهای این‌چنینی هم، به تراشه‌ی گرافیکی وابسته است. تراشه‌های گرافیکی، به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

Laptop_Buying_Guide_015-300x225

۴.۱. تراشه‌های گرافیکی یکپارچه: تراشه‌های گرافیکی «یکپارچه» (Integrated) که در بازار به‌اصطلاح، «آنبورد» نام دارند، ضعیف‌ترین حالت تراشه‌های گرافیکی محسوب می‌شوند. این تراشه‌ها، حافظه‌ی گرافیکی مجزا ندارند و تنها برای انجام محاسبات گرافیکی ساده مثل ویرایش ویدیو با رزولوشن پایین و اجرای بازی‌ها با حداقل تنظیمات گرافیکی مناسب هستند.

۴.۲. تراشه‌های گرافیکی مجزا: زمانی که نیاز دارید ویدیویی با رزولوشن بالا ویرایش کنید، مدل‌سازی سه‌بعدی کنید یا بازی‌های روز را اجرا کنید، باید به سمت لپ‌تاپ‌هایی بروید که تراشه‌ی گرافیکی مجزا دارند. این تراشه‌ها، توسط دو شرکت «انویدیا» (NVIDIA) و «ای‌ام‌دی» (AMD) ساخته می‌شوند.

مهم‌ترین عامل در عملکرد یک تراشه‌ی گرافیکی، مدل‌اش است. فروشندگان لپ‌تاپ معمولا سعی می‌کنند که مقدار حافظه‌ی گرافیکی را به عنوان مهم‌ترین عامل قدرت گرافیکی یک لپ‌تاپ معرفی کنند. فریب اصطلاحاتی مثل «گرافیک چهار گیگ» را نخورید، هرچقدر هم که میزان حافظه‌ی گرافیکی یک دستگاه زیاد باشد، این مدل تراشه است که تعیین‌کننده‌ی قدرت گرافیکی دستگاه خواهد بود. برای مثال، یک کارت گرافیک NVIDIA GTX 970M با سه گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، حداقل دو برابر سریع‌تر از یک تراشه‌ی گرافیکی NVIDIA 940M با چهار گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی است.

۵. باتری

Laptop_Buying_Guide_016-300x225

مهم‌ترین دلیلی که به جای کامپیوترهای رومیزی به سمت لپ‌تاپ‌ها می‌رویم، امکان «حمل‌ونقل» آن‌هاست؛ پس خیلی مهم است که بتوانید از لپ‌تاپ‌تان در هر جایی استفاده کنید. فاکتور تعیین‌کننده‌ی این موضوع، مقداری شارژدهی باتری دستگاه است. هنگام خرید لپ‌تاپ، باید دقت زیادی به ظرفیت و میزان شارژدهی باتری داشته باشید. شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی معمولا در اعلام میزان شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌های‌شان اغراق می‌کنند و به راحتی از اعدادی مثل ۹ یا ۱۰ ساعت استفاده می‌کنند. این اعداد در شرایطی خاص به دست آمده و بیان‌گر عملکرد واقعی باتری دستگاه نیست. به همین دلیل، بهتر است که به نقد و بررسی سایت‌های مرجع رجوع کنید. البته اگر قصد دارید یکی از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی بزرگ و سنگین را بخرید، هیچ نیازی نیست که به باتری‌اش توجه کنید چون ناچارید تا همیشه از آداپتور برق استفاده کنید.

موضوع مهم در مورد باتری لپ‌تاپ‌ها، امکان یا عدم امکان تعویض‌شان توسط کاربر است. هرچقدر هم که با باتری دستگاه، درست رفتار کنید، عمر مفیدش بیش از سه تا چهار سال نخواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید که لپ‌تاپ‌تان را زیاد نگه دارید، بهتر است به این موضوع دقت کنید تا بعدا بتوانید به راحتی باتری‌اش را عوض کنید.

۶. درگاه‌ها

بسته به اینکه قرار است از لپ‌تاپ‌تان کجا و چه استفاده‌ای بکنید، تعداد و نوع درگاه‌های دستگاه، مهم خواهند بود. در ادامه، نگاهی به مهم‌ترین درگاه‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها می‌اندازیم.

۶.۱. درگاه USB: مهم‌ترین و پرکاربردترین درگاه هر لپ‌تاپی، USB است. از یک فلش مموری ساده گرفته تا ماوس و پایه‌های خنک‌کننده، همه‌شان از این درگاه استفاده می‌کنند. پس تعداد این درگاه، اهمیت ویژه‌ای دارد. USB در نسل‌های مختلفی وجود دارد که نسل‌های جدید، سرعت و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برای مثال، جدیدترین نسل از این درگاه که به‌تازگی بر روی لپ‌تاپ‌ها قرار می‌گیرد، USB Type-C نام دارد که می‌تواند از هر دو طرف متصل شود. البته هنوز دستگاه‌های کمی وجود دارند که USB Type-C را پشتیبانی می‌کنند ولی اگر می‌خواهید آینده‌نگر باشید، بهتر است لپ‌تاپی انتخاب کنید که این نسل از USB را داشته باشد.

Laptop_Buying_Guide_017-300x225

۶.۲. درایور نوری: اولین قسمتی که قربانی باریک شدن بدنه‌ی لپ‌تاپ‌ها می‌شود، درایور نوری است. اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی، فاقد DVD-ROM یا Blu-ray ROM هستند. این موضوع را می‌توان به‌سادگی با تهیه‌ی یک درایو نوری اکسترنال حل کرد ولی اگر قرار است، زیاد از درایو نوری استفاده کنید، مجبورید که همیشه یک درایو نوری اکسترنال هم همراه‌تان داشته باشید. پس بهتر است لپ‌تاپی بخرید که به‌صورت پیش‌فرض این قطعه را داشته باشد.

۶.۳. خروجی‌های تصویری، شبکه و غیره: برای سایر درگاه‌های لپ‌تاپ، باید اول نیازتان را مشخص کنید. آیا قرار است لپ‌تاپ‌تان را به تلویزیون، مانیتور یا پروژکتور وصل کنید؟ اگر جواب‌تان مثبت است، پس حتما لپ‌تاپی بخرید که درگاه HDMI یا VGA داشته باشد. آیا قرار است لپ‌تاپ‌تان در یک شبکه‌ی باسیم قرار بگیرد؟ اگر این‌طور است، پس لپ‌تاپی انتخاب کنید که درگاه شبکه‌ی LAN داشته باشد.

قدم پنجم: چه نوع نمایشگری مناسب‌تان است؟

همان‌قدر که قطعات داخلی پیچیده هستند، قطعه‌ی ساده‌ای مثل نمایشگر هم، تنوع زیادی دارد. در ادامه، مهم‌ترین معیارهای انتخاب نمایشگر را بررسی می‌کنیم.

هر چقدر که رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌هایی که در هر اینچ قرار می‌گیرند بیشتر و در نتیجه، تصویر نهایی واضح‌تر می‌شود.

۱. رزولوشن؛ دقت یا رزولوشن تصویر، اولین و مهم‌ترین معیار سنجش کیفیت یک نمایشگر است. این مورد، شفافیت تصاویر تولیدشده را نشان می‌دهد. هر چقدر که رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌هایی که در هر اینچ قرار می‌گیرند بیشتر و در نتیجه، تصویر نهایی واضح‌تر می‌شود. لپ‌تاپ‌های میان‌رده و پایین‌رده، معمولا از نمایشگرهایی با دقت ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل استفاده می‌کنند. این دقت، برای کسانی که زیاد با متون کار می‌کنند (برنامه‌نویس‌ها یا کسانی که زیاد تایپ می‌کنند) مناسب نیست و در درازمدت باعث اذیت چشم‌ها می‌شود. برای یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی، رزولوشن Full HD یعنی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۱۴۰ پیکسل بر اینچ را ایجاد می‌کند که برای هر کاری مناسب است. لپ‌تاپ‌های لوکس و گران‌قیمت هم از نمایشگرهایی با دقت Ultra HD استفاده می‌کنند. این‌چنین دقت بالایی، برای یک سری افراد خاص مثل طراحان و گرافیست‌ها ایده‌آل است. در نظر داشته باشید که هرچقدر رزولوشن دستگاه بیشتر شود، شارژدهی باتری‌اش کاهش می‌یابد.

۲. فناوری ساخت نمایشگر؛ نمایشگرهای لپ‌تاپ‌ها با فناوری‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. تقریبا تمام لپ‌تاپ‌های امروزی از نمایشگرهایی با پنل LCD استفاده می‌کنند ولی این پنل با دو فناوری مختلف ساخته می‌شوند:

۲.۱. فناوری TN: فناوری TN که فناوری مرسوم در نمایشگر اکثر لپ‌تاپ‌ها است، ارزان‌ترین فناوری برای تولید نمایشگرهای LCD محسوب می‌شود. مزیت اصلی این فناوری، سرعت پاسخگویی بالای‌اش است ولی در عوض، نمایشگرهایی که با این فناوری تولید شوند، زوایای دید محدودی دارند و نمی‌توانند تمام طیف رنگی (۱۶٫۷ میلیون رنگ) را نشان دهند.

۲.۲. فناوری IPS: این فناوری که سال ۱۹۹۶ میلادی توسط شرکت هیتاچی ابداع شد، مشکل زوایای دید و طیف رنگی TN را ندارد ولی در عوض، هزینه‌ی تولید و سرعت پاسخگویی‌اش در مقایسه با فناوری TN بیشتر است.

Laptop_Buying_Guide_018

به‌طور خلاصه، برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که سرعت پاسخگویی از اهمیت بالایی برخوردار است، فناوری TN بهتر و برای گرافیست‌ها و طراحان، نمایشگرهای IPS مناسب‌تر است.

۳. مات و براق؛ تا به حال شده که بخواهید با گوشی‌تان در زیر نور آفتاب کار کنید ولی به خاطر انعکاس محیط، نتوانید محتوای نمایشگر را ببینید؟ همین موضوع در مورد لپ‌تاپ‌ها هم صادق است. نمایشگر لپ‌تاپ‌ها به دو صورت براق و مات ساخته می‌شوند. نمایشگرهای مات، روکشی اضافه دارند که جلوی انعکاس تصویر را می‌گیرد. البته این روکش، باعث می‌شود که کیفیت رنگ‌های تصویر، کم شود. به‌طور کلی، مزیت این موضوع خیلی بیش‌تر از ضعف‌اش است و لپ‌تاپ‌هایی که نمایشگرهای مات هستند، بهترند ولی طراحان و گرافیست‌هایی که به حداکثر کیفیت رنگ ممکن نیاز دارند، بهتر است به سراغ نمایشگرهای براق بروند.

Laptop_Buying_Guide_019-300x225

۴. لمسی یا غیرلمسی؛ با همه‌گیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، سازندگان کامپیوترهای شخصی به این فکر افتادند که برای جلوگیری از افت فروش محصولات‌شان، مهم‌ترین قابلیت‌های این دو را به لپ‌تاپ‌های‌شان بیاورند. این کار با آوردن نمایشگرهای لمسی به لپ‌تاپ‌ها آغاز شد. البته هنوز هم این فناوری نتوانسته طرفداران زیادی در بین کاربران لپ‌تاپ پیدا کنند. اکثر کاربران معتقدند که نمایشگر لمسی بیشتر از اینکه کاربردی باشد، یک ابزار بازاریابی به‌حساب می‌آید. پس اینکه لپ‌تاپی با نمایشگر لمسی یا غیرلمسی بخرید، کاملا به نیاز و سلیقه‌تان بازمی‌گردد. اگر می‌توانید برای این فناوری، کاربردی پیدا کنید، لپ‌تاپی با نمایشگر لمسی بخرید، در غیراین‌صورت، لزومی ندارد که این هزینه‌ی اضافی را پرداخت کنید.

به عنوان مثال، لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک ۱۲ اینچ شرکت اپل، سری پرستیژ شرکت MSI و مدل‌های V15 و Predator شرکت ایسر، برترین نمایشگرها را در بین لپ‌تاپ‌ها دارند.

قدم ششم: به کیبورد و تاچ‌پد توجه کنید.

در یک کیبورد خوب و استاندارد، کلیدها فضای حرکت کافی دارند و فاصله‌ی بین‌شان هم مناسب است

فرض کنید تا اینجا، تمام مراحل بالا را در نظر گرفته و به لپ‌تاپ مورد نظرتان رسیده‌اید. ولی اگر هیچ نگاهی به کیبورد و تاچ‌پدش نکرده باشید، ممکن مجبور شوید که کیبورد و ماوس هم بخرید. تمام تعامل شما با لپ‌تاپ‌تان از طریق کیبورد و تاچ‌پد انجام می‌شود و اینکه این دو، کارایی خوبی داشته باشند، به اندازه‌ی سرعت یا نمایشگرش، بااهمیت است. اگر می‌توانید، حتما لپ‌تاپ مورد نظرتان را قبل از خرید به‌صورت حضوری تست کنید. ولی اگر این موضوع برای‌تان مقدور نیست، نقد و بررسی‌های کالای مورد نظرتان را چک کنید.

Laptop_Buying_Guide_020-768x187

برای راحتی بازی‌کننده، چیدمان کلیدها در کیبورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، تغییر کرده است.

Laptop_Buying_Guide_026-300x225

در یک کیبورد خوب و استاندارد، کلیدها فضای حرکت کافی دارند (فاصله‌ای که کیبورد پس از فشردن، به سمت پایین می‌رود) و فاصله‌ی بین‌شان هم مناسب است تا کلیدهای اشتباه را به‌طور تصادفی فشار ندهید. چیدمان کلیدها هم مهم است؛ برخی از شرکت‌ها، برای جای دادن کیبورد در بدنه‌ای کوچک، مجبور می‌شوند تا چیدمان کلیدها را تغییر دهند و برخی از کلیدها را کوچک‌تر از اندازه‌ی استاندارشان طراحی می‌کنند. آخرین مورد هم، نور پس‌زمینه است؛ این قابلیت، یک امکان لوکس به‌حساب می‌آید که تنها در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت وجود دارد ولی فوق‌العاده کاربردی است.

اکثر کاربرها، همزمان با خرید لپ‌تاپی جدید، یک ماوس هم تهیه می‌کنند. ولی با این وجود، نمی‌توان از اهمیت تاچ‌پد چشم‌پوشی کرد. اگر از لپ‌تاپ‌های شرکت اپل، که بهترین تاچ‌پدها را دارند بگذریم، تاچ‌پدی مناسب است که بتواند فرمان‌های لمسی را بدون تاخیر و با دقت بالا شناسایی کند، سطحی بزرگ داشته و از فرمان‌های چند لمسی (Multi-Touch) هم پشتیبانی کند.

قدم هفتم: نکات ریز ولی بااهمیت

قبل از نهایی کردن خریدتان، سوالات زیر را هم در نظر داشته باشید:

۱. تبلت شدن برای‌تان مهم است؟

چند سالی است که مفهومی با نام لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر یا هیبریدی (Convertible) معرفی شده‌اند. لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر، آن‌هایی هستند که با یک ساز و کار فیزیکی (چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نمایشگر، کیبورد کشویی و غیره) می‌توانند در هر لحظه که کاربر تمایل داشته باشد، از لپ‌تاپ به تبلت تبدیل شوند. با اینکه این نوع لپ‌تاپ‌ها کاملا جذاب هستند، ولی قیمت بالایی دارند. پس اگر نیازی ندارید که از لپ‌تاپ‌تان به عنوان یک تبلت هم استفاده کنید، لزومی ندارد که سراغ این دسته بروید.

سری یوگا از شرکت لنوو و سرفیس‌بوک شرکت مایکروسافت، از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر به شمار می‌روند.

Laptop_Buying_Guide_022-768x187

سرفیس بوک شرکت مایکروسافت، یکی از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر محسوب می‌شود.

۲. موسیقی زیاد گوش می‌کنید؟

Laptop_Buying_Guide_023-300x225

رسته‌ای از لپ‌تاپ‌ها تحت عنوان لپ‌تاپ‌های «چندرسانه‌ای» (Multimedia) تولید می‌شوند. این لپ‌تاپ‌ها امکانات ویژه‌ای دارند که آن‌ها را مناسب تماشای فیلم و گوش کردن به موسیقی می‌کند. بارزترین مشخصه‌ی این لپ‌تاپ‌ها، بلندگوهای خاص‌شان است. شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی، در ساخت لپ‌تاپ‌های چندرسانه‌ای، با شرکت‌های مطرح در زمینه‌ی تولید بلندگو مثل B&O یا JBL همکاری می‌کنند. نتیجه‌ی این همکاری، لپ‌تاپ‌هایی با بلندگوهای خارق‌العاده است که به راحتی می‌توانند هر طرفدار موسیقی‌ای را راضی نگه دارند. پس اگر صدای تولیدشده برای‌تان اهمیت ویژه‌ای دارد، حتما نگاهی به این لپ‌تاپ‌ها بیندازید.

لپ‌تاپ‌های سری N شرکت ایسوس، جزو برترین و محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های چندرسانه‌ای هستند.

۳. در محیط‌های صنعتی کار می‌کنید؟

اگر جایی کار می‌کنید که احتمال صدمه دیدن لپ‌تاپ‌تان به دلیل شرایط محیطی (رطوبت زیاد، ضربه و …) وجود دارد، باید به سراغ لپ‌تاپ‌های صنعتی بروید. لپ‌تاپ‌های صنعتی، همان‌طور هم که از نام‌شان پیداست، در برابر شوک، ضربه و ورود مایعات و گردوغبار مقاوم‌اند. البته نباید انتظار بدنه‌ای باریک، زیبا و سبک را از آن‌ها داشته باشید.

قدم هشتم: به سلیقه‌تان هم اهمیت دهید.

هنگام خرید یک کالا، چه لپ‌تاپ، چه گوشی موبایل و چه یک فلش مموری، اگر ظاهر دستگاه به دل‌تان ننشیند، تمام محاسبات‌تان به هم می‌ریزد. حتی احساسی که در دست گرفتن دستگاه منتقل می‌کند هم، یک فاکتور تعیین‌کننده است. شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی به این موضوع واقف‌اند و سعی می‌کنند که حداقل در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌شان، فاکتورهای ظاهری را هم در نظر بگیرند. پس قبل از اینکه خریدتان را نهایی کنید، چند عکس از زاویه‌های مختلف، مدل‌های سه‌بعدی و چند ویدیو از لپ‌تاپی که انتخاب کرده‌اید، ببینید.

Laptop_Buying_Guide_025-768x187

لپ‌تاپ HP Spectre یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های ساخته شده تا به امروز است.

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *