ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

نقد و بررسی اپلیکیشن Hyperlapse؛ حمله‌ی اینستاگرام به ویدیوهای تایم‌لپس

اینستاگرام ابتدا سرزمین عکس‌های فیلترشده را فتح کرد، سپس به ویدیوهای معمولی یورش برد و در نهایت تلاش دارد به ویدیوهای تایم‌لپس حمله کند. ولی این بار کمپانی اینستاگرام به‌جای این‌که این قابلیت را به اپلیکیشن قبلی خود بیفزاید، تصمیم گرفته آن را در قالب یک اپلیکیشن iOS رایگان مجزا به نام Hyperlapse منتشر کند. با ای ام و نقد و بررسی اپلیکیشن هایپرلپس همراه باشید.

اپلیکیشن هایپرلپس رابط کاربری ساده‌ای دارد که تقریبا چیزی جز نمایاب یک دوربین نیست. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید از هر شیء متحرکی فیلم‌های کوتاه یا بلند بگیرید و سپس با تند کردن سرعت پخش ویدیو به نتیجه‌ای شبیه فیلم‌های تایم‌لپس برسید. البته هایپرلپس فاقد فیلترها و افکت‌هایی است که در ابتدا اینستاگرام را به این حد از محبوبیت رساند. اپلیکیشن هایپرلپس مانند اینستاگرام شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی هم ندارد. بنابراین برای افزودن افکت‌های خاص و به اشتراک گذاشتن ویدیوها با دیگران، مجبور خواهید بود آن‌ها را روی خود اینستاگرام منتشر کنید. با وجود امکانات محدودی که گفته شد، اپلیکیشن هایپرلپس در زمنیه‌ی تولید سریع ویدیوهای هایپرلپس بسیار خوب عمل می‌کند و حتی می‌تواند با قابلیت لرزشگیر فوق‌العاده‌ی خود مهارت اندک افراد را در زمینه‌ی فیلم‌برداری جبران کند.

راه‌اندازی آسان، طراحی ساده

برخلاف اپلیکیشن اصلی اینستاگرام برای استفاده از اپلیکیشن هایپرلپس به هیچ نوع اکانتی نیاز نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید نصب اپلیکیشن و دادن اجازه‌ی دسترسی به دوربین آن است. پس‌ازآن می‌توانید بلافاصله شروع به ضبط ویدیو کنید. ضبط کردن ویدیوهای تایم‌لپس هم همین اندازه ساده است. زمانی که اپلیکیشن را باز می‌کنید، نمایاب دوربین، یک دکمه برای ضبط فیلم و دکمه‌ای برای رفت‌وبرگشت بین دوربین پشت و سلفی خواهید دید. به‌جز این‌ها هیچ چیز دیگری روی صفحه‌نمایش وجود ندارد. تنها امکانات دیگر اپلیکیشن ابزارهای هستند برای انتشار ویدیوهای نهایی روی اینستاگرام و فیسبوک. هیچ منوی تنظیمات یا روشی برای تغییر کنترل‌های پیش‌فرض وجود ندارد. در واقع این حد از سادگی باعث می‌شود حس کنید این اپلیکیشن باید یکی از امکانات داخلی خود اینستاگرام باشد.

 

Hyperlapse-1-768x415

آهسته فیلم بگیر، سریع پخش کن

در اپلیکیشن هایپرلپس ابتدا ویدیوها را با سرعت معمول ضبط می‌کنید و پس از اتمام ضبط می‌توانید سرعت پخش آن‌ها را تعیین کنید. امکان انتخاب سرعت پخش از ۱x (سرعت طبیعی) تا ۱۲x (دوازده برابر تندتر از سرعت طبیعی) وجود دارد. تنها راه برای دست‌کاری ویدیو هنگام ضبط این است که با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش محل فوکوس و نورسنجی را تعیین کنید. این قابلیت به‌ویژه برای زمانی مفید است که هنگام ضبط ویدیو از محیط‌هایی با شرایط نوری مختلف عبور کنید. برای مثال زمانی که فیلم‌برداری را از محیط خارجی آغاز کنید و سپس به داخل ساختمان بروید. همچنین می‌توانید انگشت خود را روی صفحه‌نمایش چند لحظه نگه‌دارید تا فوکوس در محل مورد نظر قفل شود.

Hyperlapse-3-768x415

در زمان ضبط ویدیو زمان‌سنجی روی صفحه‌نمایش دیده می‌شود که مدت‌زمانی را که از شروع فیلم‌برداری گذشته نمایش می‌دهد. این زمان‌سنج همچنین به شما نشان خواهد داد که با سرعت پخش ۶x که تنظیم پیش‌فرض هایپرلپس است مدت‌زمان فیلم نهایی چقدر خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که هایپرلپس تنها تصویر را ضبط می‌کند و صدا را ضبط نخواهد کرد. زمانی که ضبط ویدیو تمام شد می‌توانید سرعت پخش مورد نظر خود را انتخاب، ویدیو را حذف یا آن را برای ویرایش در آینده ذخیره کنید. هرگاه در مورد سرعت پخش مورد نظر خود به نتیجه‌ی قطعی رسیدید روی تیک سبز رنگ ضربه بزنید تا ویدیوی نهایی را ذخیره و اگر تمایل داشتید روی اینستاگرام و فیسبوک منتشر کنید. در اینستاگرام این امکان را خواهید داشت که طول ویدیو را ویرایش کنید، فیلترها و افکت‌های مختلفی را به آن بیفزایید و سپس آن را منتشر کنید.

Hyperlapse-4-768x415

کنترل‌های ساده‌ی اپلیکیشن هایپرلپس باعث می‌شوند که هنگام ضبط ویدیو نیاز به دست‌کاری چیزی نداشته باشید ولی از سوی دیگر کنترل زیادی هم روی خروجی ویدیو نخواهید داشت. اپلیکیشن‌های دیگری نظیر Lapse It هم وجود دارند که همین قابلیت ضبط ویدیوهای تایم‌لپس را در کنار گزینه‌های ویرایشی و تنظیمات بیشتر ارایه می‌کنند.

علاوه بر این از iOS 8 به بعد اپل قابلیت ضبط ویدیوهای تایم‌لپس را به اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض آیفون و آیپد هم افزوده است. بر اساس اعلام اپل این قابلیت در اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض iOS تعداد زیادی عکس گرفته و با متصل کردن آن‌ها به هم یک ویدیو تولید می‌کند. این شیوه اندکی با روش هایپرلپس تفاوت دارد ولی در نهایت منجر به پدید آمدن تاثیر مشابهی خواهد شد.

لرزشگیر تصویر

شاید امکانات ضبط و ویرایش ویدیو در اپلیکیشن هایپرلپس محدود باشد ولی تکنولوژی لرزشگیر تصاویر آن واقعا فوق‌العاده است. این تکنولوژی کمک می‌کند حتی اگر هنگام ضبط ویدیو در حال حرکت هستید هم ویدیوهایی روان و بدون لرزش به دست بیاورید. به‌صورت سنتی ویدیوهای هایپرلپس توسط دوربین‌های ثابتی ضبط می‌شوند که برای چندین ساعت در یک محل یکسان قرار می‌گیرند. ولی در دنیای امروز که گجت‌های موبایل تمام فعالیت‌ها را در حال حرکت ممکن کرده‌اند کمتر کسی حوصله و صبر انجام چنین کاری را دارد و به همین جهت ما باید از اینستاگرام برای حل این مشکل تشکر کنیم.

Hyperlapse-5-768x415

برای این‌که متوجه عملکرد خوب قابلیت لرزشگیر اپلیکیشن هایپرلپس بشوید، می‌توانید پس از ضبط ویدیو انگشت خود را روی صفحه‌نمایش نگه‌دارید و ویدیو را بازبینی کنید. در این حالت ویدیو را بدون استفاده از لرزشگیر مشاهده خواهید کرد که معمولا چندان دل‌چسب نیست. قابلیت لرزشگیر باعث می‌شود لرزش زیادی را در ویدیو نهایی نبینید ولی اگر تحرک زیادی داشته باشید طبیعتا برخی از این حرکات در نتیجه‌ی کار دیده خواهد شد. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن بهتر است هنگام فیلم‌برداری گوشی را به سطح محکمی تکیه دهید.

جمع‌بندی نقد اپلیکیشن هایپرلپس

اینستاگرام با تولید هایپرلپس، اپلیکیشنی تروتمیز ایجاد کرده که به شیوه‌ای بسیار ساده ضبط کردن ویدیوهای تایم‌لپس برای همگان ممکن می‌کند. البته متاسفانه این اپلیکیشن واقعا نمی‌تواند به‌تنهایی روی پای خودش بایستد. شاید بهتر بود که هایپرلپس با اپلیکیشن اصلی اینستاگرام ادغام شده و به‌عنوان قابلیت جدیدی برای ضبط ویدیو دربیاید. در حال حاضر مجبور هستید از هایپرلپس تنها برای ضبط ویدیو استفاده کنید و سپس نتیجه را جداگانه روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. البته خوشبختانه هایپرلپس در قالب یک اپلیکیشن مجزا هم بسیار خوب کار می‌کند و هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

Pros

  • رابط کاربری و عملکرد فوق‌العاده راحت
  • لرزشگیر تصویر بسیار مؤثر
  • امکان تنظیم سرعت پخش ویدیو نهایی از ۱x تا ۱۲x

Cons

  • کنترل کم روی نحوه‌ی ضبط ویدیو
  • فقدان ابزارهای ویرایش و فیلترها

‌‌‌‌Label_Downlaod24-1

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید علی عترتی

برنامه نویس, طراح وب و بازی ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *