ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

چه‌کسی محصولات اپل را پیش از عرضه لو می‌دهد؟

اپل مدت‌هاست که نمی‌تواند ویژگی‌های محصولاتش را پیش از عرضه‌ی رسمی و نهایی محفوظ نگه دارد. دلیل ناتوانی اپل در این زمینه چیست و چه کسانی در پشت پرده‌ی این بازی قرار دارند؟ وب‌سایت Business Insider‌ اخیرا مصاحبه‌ای با یکی از این لو دهندگان معروف انجام داده. او سردبیر وب‌سایت Nowhereelse.fr است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در ادامه با ای ام همراه باشید.

اپل، به واسطه‌ی نیاز به قطعات مختلف در محصولاتش، به همکاری با کارخانه‌های متعددی برای تولید آیفون نیازمند است. همین مساله به بزرگ‌ترین دلایل درز اطلاعات حساس مربوط به محصولات اپل تبدیل شده. در این میان بخش مهمی از اطلاعاتی که درز پیدا می‌کند، به‌صورت تصویری هم منتشر می‌شود. اینجاست که پای یکی از شناخته‌شده‌ترین کسانی که طی سال‌های اخیر جزییات محصولات اپل را لو داده، به میان آورده می‌شود. او «استیو همرستافر» (Steve Hemmerstoffer)، مردی فرانسوی و  سردبیر سایت Nowhereelse.fr است. او اخیرا حساب توییتر OnLeaks@ را هم به همین منظور راه‌اندازی کرده و در آن هم به پوشش اخبار و اطلاعات مرتبط می‌پردازد. برای مثال او سال گذشته و پیش از عرضه‌ی آیفون SE، جزئیاتی بسیار دقیق در رابطه با این محصول و همین‌طور آیپد پرو در این حساب توییتر منتشر کرده بود. البته او بارها تصاویر و اطلاعات دقیقی هم از تلفن‌های اندرویدی مهم بازار را پیش از معرفی و عرضه، لو داده است.

1

در ادامه مصاحبه‌ای که سایت بیزنس اینسایدر (Business Insider) با او انجام داده را بخوانید. در این مصاحبه او در مورد اینکه چگونه اطلاعات را جمع‌آوری، حقیقت‌یابی و منتشر می‌کند مورد سوال قرار گرفته. همچنین برخی از مهم‌ترین افشاگری‌های او در خصوص محصولات مختلف نیز در انتهای مطلب در دسترس است.

  • آقای همرستافر، شما سردبیر Nowhereelse.fr و گرداننده‌ی حساب توییتر OnLeaks هستید. آیا نوشتن در مورد تکنولوژی و لو دادن محصولات شرکت‌های مختلف، شغل تمام‌وقت شماست؟

من سردبیر و نویسنده‌ی Nowhereelse.fr هستم و این، شغل تمام‌وقت من در ده سال اخیر بوده است. برای سال‌ها، من از طریق بلاگ‌ها، سایت‌های خبری، تالارهای گفتگو و شبکه‌های اجتماعی، به کشف محصولات و تایید اصالت شایعات و افشاگری در خصوص محصولات شرکت‌های مختلف پرداخته‌ام. سایت من به واسطه‌ی کشف و لو دادن محصولات شرکت‌های مختلف، به‌سرعت مشهور شده است. البته تمامی مطالب سایتم به زبان فرانسوی نوشته شده‌اند که مطالعه‌ی آن را برای بسیاری از بازدیدکنندگان مشکل می‌کرد؛ به همین دلیل من سرانجام اوایل سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفتم حساب توییتر OnLeaks را هم راه‌اندازی کنم تا برخی افشاگری‌های اختصاصی را به زبان انگلیسی و از طریق آن انجام دهم.

  •  اغلب ما تا زمانیکه از اصالت چیزی مطمئن نشویم، نسبت به انتشارش اقدام نمی‌کنیم. شما چگونه اصالت اطلاعاتی را که در اختیار دارید پیش از انتشار تایید می‌کنید؟

از تکنیک‌های متعددی برای تایید اصالت محصولات استفاده می‌شود؛ اما تجربه و عقلانیت همیشه بهترین ابزارها برای کشف واقعیت بوده‌اند. من روزانه دو تا سه ساعت وقت را به این کار اختصاص می‌دهم. ساعت‌ها در سایت‌ها، تالارها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به دنبال جزییات بیشتر در مورد محصولات مختلف، اختصاص می‌دهم.

من به‌خوبی می‌دانم که چطور به لو دهندگان در سایت «ویبو» (Weibo؛ نسخه‌ی چینی توییتر) و سایت‌ها و تالارهای شناخته‌شده در این حوزه، اعتماد کنم. بنابراین حالا با توجه به منبع و چیزی که مشاهده می‌کنم تقریبا با یک نگاه می‌توانم اصل یا جعلی بودن آن را تشخیص دهم.

معمولا پیش می‌آید که افرادی، تصویری را در اینترنت پیدا کرده و با تصور اینکه کشف عظیمی کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن اصالت یا جعلی بودن آن، نسبت به انتشارش اقدام می‌کنند. اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بررسی اولیه‌ی تصویر کشف‌شده، جست‌وجوی آن در سرویس جست‌وجوی تصاویر گوگل است. این روشی موثر است که با کمک آن نه‌تنها جعلی بودن تصاویر مشخص می‌شود، بلکه منبع اصلی آن هم کشف شده و قابل بررسی خواهد بود. به شخصه این مرحله را حتما لحاظ می‌کنم تا بتوانم به‌سرعت منبع اصلی عکس‌ها را پیدا کنم و بفهمم آن تصویر، اولین بار کجا و تحت چه عنوانی منتشر شده است.

روندی که برای کشف اصل یا جعل بودن تصاویر به کار می‌برم، به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

۱- ابتدا عقل سلیم را به کار می‌گیرم و احتمال اصل بودن عکس را از این منظر، بررسی می‌کنم.

۲- سپس با کمک قابلیت جست‌وجوی تصاویر گوگل، ساختگی یا واقعی بودن تصویر را چک می‌کنم.

۳- درنهایت، با بررسی منابع اولیه‌ای که نسبت به انتشار تصویر مربوطه اقدام کرده‌اند، اصالت هر یک از تصاویر را به‌طور دقیق بررسی می‌کنم.

2

  •  شما اخیرا توییت کردید که ۹۹ درصد بلاگرها و ژورنالیست‌های خودخوانده تقریبا هیچ‌چیزی از افشاگری نمی‌دانند.

بله؛ من این را توییت کردم چراکه از مشاهده‌ی تصاویر جعلی‌ای که به عنوان نمونه‌ی اصل منتشر می‌کنند، به ستوه آمده‌ام. بسیاری از آن‌ها،‌ غیرمعقول‌ترین افشاگری‌ها را که از بی‌اساس‌ترین شایعات نشات گرفته، بدون کوچک‌ترین بررسی و تاییدی، نشر می‌دهند.

واقعیت این است که این لو دادن‌ها، ترافیک و توجه بسیاری به سمت سایت‌ها و حساب‌های توییتر جلب می‌کند. به همین خاطر انتشار سریع این افشاگری‌ها وسوسه‌انگیز است. اما انتشار اطلاعات بی‌اساس، اعتماد کاربران را به این سایت‌ها کم می‌کند و باعث می‌شود به افشاگری‌های واقعی هم توجه و اعتماد کمتری داشته باشند.

  •  ما علاقه‌مندیم که در خصوص روش کلی کارتان بدانیم. لطفا بدون اینکه مجبور باشید به منابع اصلی‌تان اشاره کنید بگویید این تصاویر را از کجا می‌آورید؟ آیا کارگران کارخانه‌ها این تصاویر را ثبت کرده و در جایی مثل Weibo منتشر می‌کنند؟

در بسیاری از مواقع، افرادی که این تصاویر را منتشر می‌کنند بدون توجه به عواقب آن و تنها برای جلب‌توجه و ایجاد بحث در تالارهای گفت‌وگو یا شبکه‌های اجتماعی، نسبت به انتشارشان اقدام می‌کنند.

در برخی مواقع هم کارگران این کارخانه‌ها از سختی‌های کارشان در تالارهای گفتگو صحبت می‌کنند تا از همکاران‌شان در مورد روش کارشان سوال کنند و کمک بخواهند. برای توضیح بهتر مشکلات، آن‌ها در همین بحث‌ها تصاویری را منتشر می‌کنند که ممکن است یک قطعه یا مجموعه‌ای از قطعات یک محصول، در آن دیده شود.

در اینجا باید اشاره کنم برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، اغلب تصاویری که در Weibo منتشر می‌شوند، در واقع قبل از آن در جایی دیگر منتشر شده و سپس به این شبکه‌ی اجتماعی می‌رسند. در واقع Weibo یکی از مهم‌ترین بسترها برای یافتن تصاویر و اطلاعات مهم در خصوص محصولات شرکت‌های مختلف است؛ اما بسیاری از محتوای منتشر شده در این شبکه‌ی اجتماعی، در واقع پیش‌تر در جایی دیگر و به‌وسیله‌ی شخص یا اشخاصی دیگر منتشر شده است.

  • آیا هیچ‌کدام از منابع شما پولی دریافت می‌کنند؟

این سوالی بسیار حساس است. من ترجیح می‌دهد که توضیحی در این رابطه ندهم.

  •  آیا اپل یا سایر شرکت‌ها برای جلوگیری از افشاگری شما در خصوص محصولات خود، با شما تماس گرفته یا تهدیدتان کرده‌اند؟

بله. به‌ندرت؛ اما پیش آمده است. البته هیچ‌یک آن‌ها از تلاش برای یک تهدید ایمیلی یا تماس از سوی یک وکیل جلوتر نرفته است.

3

  •  اخیرا افشاگری‌های شماتیک و تصاویر و نقشه‌های دقیق محصولات یا قطعات آن‌ها نیز زیاد شده است. دلیل این مساله چیست؟

من قادر به توضیح این پدیده نیستم؛ اینکه چرا نقشه‌های شماتیک محصولات بیشتر و بیشتر شده حتما علت خاصی دارد که من از آن آگاه نیستم.

  •  چرا اطلاعات کمتری از ساعت اپل درز می‌کند؟

در حال حاضر پیمان‌کارانی که با اپل روی تامین قطعات Apple Watch همکاری می‌کنند، شناخته‌شده نیستند. بنابراین این مساله یافتن منابع مرتبط با ساعت اپل را در مقایسه با آیفون و سایر محصولات این شرکت، سخت کرده است.

  •  به نظر شما چرا بعضی سال‌ها اطلاعات افشاشده بیشتر است و بعضی سال‌ها کمتر؟

دلیل این مساله، افزایش بی‌قاعدگی‌ها در روند انتخاب کارخانه‌ها و مقاطعه‌کاران شرکت‌های تولیدکننده است. البته مساله به شرایطی که منابع این اطلاعات دارند نیز وابسته است. کارکنانی که اخراج شده یا کار خود را رها کرده‌اند، تامین‌کننده‌ای که از سوی شرکت تهدید شده، قطعه‌سازی که کارش را متوقف کرده و غیره؛ همچنین ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که بر اساس آن‌ها، یک منبع نخواهد یا نتواند مثل قبل اقدام به درز دادن اطلاعات کند.

  •  شما چه افشاگرهای دیگری را دنبال می‌کنید؟

شما با انتشار تصاویری که در تالارهای گفتگوی چینی کشف پیدا می‌کنید، به یک افشاگر در این حوزه تبدیل نمی‌شوید. یک افشاگر حرفه‌ای، منابع اختصاصی خودش را در این صنعت دارد.

پیش از پاسخ به این سوال، می‌خواهم تاکید کنم که شما با انتشار تصاویری که در تالارهای گفتگوی چینی کشف می‌کنید، تبدیل به یک افشاگر در این حوزه نمی‌شوید. هر کسی می‌تواند با جست‌وجوی کلیدواژه‌های خاصی در Weibo، تصاویری را پیدا کرده و بدون ذکر منبع به انتشار آن‌ها بپردازد. اما به نظر من یک افشاگر حرفه‌ای، کسی است که منابع خاص خودش را در این صنایع داشته باشد.

برای مثال از میان کسانی که تصاویر قطعات مختلف را به من ارایه می‌کنند، کارمندان اپراتورهای موبایل تصاویر رندر شده و قطعه‌سازان، تصاویر و نقشه‌های شماتیک را برای من می‌فرستند؛ و من به قدر کافی شانس داشته‌ام که با تعداد زیادی از افراد قابل‌اعتماد، ارتباط داشته باشم. خوشبختانه من از ابتدا نسبت به ایجاد این شبکه‌ی ارتباطی به عنوان یک پروژه‌ی بلندمدت اندیشیده و برای آن انرژی صرف کرده‌ام.

اما یکی از شناخته‌شده‌ترین و قابل‌اعتمادترین افراد در حوزه افشاگری «ایوان بلس» (Evan Blass) است که با نام کاربری evleaks@ در توییتر فعال است. بدون تردید ایوان از معتبرترین افراد در این بازی به‌حساب می‌آید. ما پیش از این اختلافاتی با هم داشتیم، اما سرانجام هر دو به تمام بحث‌های احمقانه‌ی پیشین پایان دادیم.

  •  شما در مورد آیفون ۷ چه فکر می‌کنید؟

در حال حاضر نکته‌ی خاصی در مورد آیفون ۷ باقی نمانده؛ اما هنوز شک و تردیدهایی هم در خصوص آن وجود دارد. آیفون ۷ از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی با آیفون ۶s دارد. جزییاتی شامل اندازه سنسورهای پشتی، طراحی نوارهای آنتن و احتمال عدم وجود جک هدفون از جمله مواردی هستند که آیفون ۷ را با دو نسل قبل از آن متفاوت می‌کند. تنها بخش قابل بحث، احتمال وجود اسپیکر ثانوی به جای جک هدفون است. نکته‌ی مهمی که در همه موارد وجود داشته و تایید شده این است که تغییر اساسی آیفون بعدی در سال آینده که دهمین سالگرد عرضه آیفون است ظاهر می‌شود.

Telegram_Ad

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *