ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

همه‌ی آنچه در مورد اندروید نوقا می‌دانیم.

همان‌طور که می‌دانید سرانجام گوگل چند روز پیش نام نهایی نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل محبوب موبایل خود را که تا پیش‌ازاین تنها با نام اندروید N خوانده می‌شد اعلام کرد. اندروید بعدی رسما «نوقا» (Nougat) نام خواهد داشت و به‌احتمال‌زیاد با عدد ۷ شناخته خواهد شد. البته نام این نسخه از اندروید تا آن اندازه که از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی موجب سروصدا شد به شیرینی سنتی نوقای تبریز ارتباط ندارد. تلفظ اصلی این کلمه در لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی «نوگا» یا «نوگت» است، ولی ما نیز با توجه به پذیرفته شدن نام «نوقا» از سوی کاربران ایرانی آن را با همین نام خواهیم خواند. تعیین شدن نام رسمی اندروید N احتمالا نشانه‌ای است از این که به زمان انتشار نسخه‌ی نهایی آن نزدیک می‌شویم. البته گوگل هنوز زمان دقیقی را برای انتشار اندروید نوقا اعلام نکرده و احتمالا باید چند ماه دیگر هم برای رسیدن آن صبر کنیم. البته با توجه به این‌که نسخه‌ی بتای اندروید جدید مدت نسبتا زیادی است که منتشر شده همین‌الان می‌توانیم بیشتر قابلیت‌های جدیدی را که به آن اضافه خواهد شد با هم بررسی کنیم. با ای ام ۱۳۸۲ همراه باشید.

‌‌‌‌

تقسیم صفحه‌نمایش و تصویر در تصویر

اندروید نوقا - تقسیم صفحه

امکان تقسیم صفحه‌نمایش (Split-Screen) بین دو اپلیکیشن و استفاده‌ی هم‌زمان از آن‌ها  برای بسیاری از کاربران اندروید چیزی چندان جدیدی نیست. بسیاری از تولیدکنندگان پیش از اقدام گوگل این قابلیت را به گجت‌های اندرویدی خود افزوده بوده‌اند. ولی حال که سرانجام گوگل خودش پشتیبانی از این قابلیت را به اندروید افزوده می‌توانیم امیدوار باشیم که امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بیشتری (یا حتی شاید تمام اپلیکیشن‌ها) در این حالت وجود داشته باشد و تجربه‌ی بهتری در این زمینه برای کاربران فراهم شود. قابلیت دیگری که گوگل آن را با استفاده از یک اپلیکیشن پخش ویدیو نشان داد، تصویر در تصویر (Picture in Picture) نام دارد. این قابلیت در اصل اجازه می‌دهد یک اپلیکیشن در پنجره‌ای کوچکتر روی اپلیکیشنی دیگر یا رابط کاربری دستگاه شناور باشد.

منوی تنظیمات جدید در اندروید نوقا

اندروید نوقا - منوی تنظیمات

از دیگر تغییرات اندروید نوقا می‌توان به طراحی جدید منوی تنظیمات اشاره کرد. تغییرات ظریف زیادی در منوی تنظیمات داده شده تا اطلاعات مرتبط سریع‌تر در اختیار کاربر قرار بگیرد. در منوی تنظیمات جدید دیگر نیاز نخواهد بود برای دستیابی به اطلاعات بیشتر وارد زیرمنوها شوید؛ چراکه تمام گزینه‌های صفحه‌ی اصلی دارای زیرنویس‌هایی با اطلاعات مرتبط هستند. همچنین یک منوی کشویی، که به دلیل آیکن سه خطی به منوی همبرگری معروف شده، کمک می‌کند در صورت نیاز به‌سرعت به هر بخش دیگری از منوی تنظیمات بروید.

حالت شبانه

اندروید نوقا - حالت شبانه

گوگل حالت شبانه (Night Mode) با تم رنگ‌های تیره را ابتدا در نسخه‌های بتای اندروید مارشمالو معرفی کرد ولی در نهایت تصمیم گرفت هنگام عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی آن را حذف کند. ظاهرا گوگل امسال در تصمیم خود بازنگری کرده و قصد دارد حالت شبانه را در اندروید نوقا اضافه کند. در نسخه‌ی بتای اندروید مارشمالو این قابلیت در منوی تنظیمات دولوپرها قرار داشت. با توجه به این‌که در نسخه‌ی بتای اندروید نوقا قابلیت حالت شبانه به منوی اصلی تنظیمات رنگ و ظاهر رابط کاربری منتقل شده، احتمال راه یافتن آن به نسخه‌ی نهایی محتمل‌تر از قبل به نظر می‌رسد. حتی گزینه‌ای در نظر گرفته شده که اجازه می‌دهد با فرارسیدن زمان غروب خورشید رابط کاربری به‌صورت خودکار به حالت شبانه تغییر وضعیت دهد.

طراحی جدید بخش تنظیمات سریع

اندروید نوقا - تنظیمات سریع

در طراحی جدیدی بخش تنظیمات سریع اندروید نوقا دیگر نیاز نیست برای دسترسی به تنظیماتی نظیر Wi-Fi، بلوتوث یا موبایل دیتا نوار نوتیفیکیشن را حتما دوبار پایین بکشید؛ با پایین آوردن نوار نوتیفیکیشن‌ها ردیفی باریک از آیکن‌های تنظیمات را خواهید دید.

رابط کاربری جدید اپ سوییچر

اندروید نوقا - اپ سوییچر

یکی از تغییرات جالب اندروید نوقا به بخش اپ سوییچر مربوط می‌شود که در آن می‌توانید فهرستی از آخرین اپلیکیشن‌های استفاده‌شده را ببینید و از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر بروید. در اندروید نوقا کارت‌های به نمایش درآمده در این بخش بسیار بزرگتر شده‌اند و اجازه می‌دهند بخش بیشتری از رابط کاربری اپلیکیشن‌ها را ببینید. البته این موضوع باعث می‌شود که برای رسیدن به اپلیکیشن‌های دیگر نیاز به اسکرول کردن بیشتری هم داشته باشید.

استفاده از Doze هنگام خاموش شدن صفحه‌نمایش

اندروید نوقا - Doze

گوگل قابلیت Doze را که برای صرفه‌جویی در مصرف باتری طراحی شده اولین بار در اندروید مارشمالو معرفی کرد. البته در اندروید مارشمالو این قابلیت تنها زمانی فعال می‌شود که گوشی به معنی واقعی برای مدتی بلااستفاده مانده باشد؛ یعنی بدون حرکت با صفحه‌نمایش خاموش گوشه‌ای قرار داده شده باشد. ولی در اندروید نوقا گوگل قابلیت Doze را به شکلی فعال‌تر به کار گرفته است. حال حتی زمانی که گوشی را در جیب خود گذاشته باشید قابلیت Doze می‌تواند فعال شده و مصرف باتری گوشی را کمتر کند.

پروژه‌ی Svelte

اندروید نوقا - پروژه Svelte

گوگل علاوه بر پیشرفته‌تر کردن حالت Doze به کار بر روی پروژه‌ای به نام «سولت» (Svelte) هم ادامه می‌دهد. هدف این پروژه این است که اندروید را در تخصیص حافظه از قبل بهینه‌تر کند. با اضافه شدن پروژه‌ی Svelte به اندروید نوقا این نسخه می‌تواند روی طیف گسترده‌تری از گجت‌ها به شکلی روان اجرا شود. همچنین بهینه شدن پروسه‌های پس‌زمینه، مصرف منابع را در اندروید نوقا کمتر کرده و میزان صرفه‌جویی در باتری را باز هم بالاتر خواهد برد.

بهینه‌سازی استفاده از داده (Data Saver)

اندروید نوقا - بهینه‌سازی مصرف داده

استفاده از دیتا در پس‌زمینه گاهی می‌تواند برای افرادی که حجم محدودی از اینترنت ماهیانه روی سیم‌کارت خود دارند مشکل‌ساز باشد. گوگل قابلیت بهینه‌سازی استفاده از داده یا Data Saver را در اندروید مارشمالو به کار برده بود ولی عملکرد آن در این نسخه از اندروید چندان چشمگیر نیست. در اندروید نوقا این قابلیت به یک گزینه‌ی مجزا در اپلیکیشن تنظیمات اندروید تبدیل شده که با فعال کردن آن می‌توانید میزان حجم داده‌ی مصرفی گوشی را کمتر کنید.

اطلاعات اضطراری

اندروید نوقا - اطلاعات اضطراری

امیدواریم که هیچ‌گاه حادثه‌ای برای شما همراهان دیجی‌کالا مگ رخ ندهد ولی درهرحال در دسترس بودن اطلاعات پزشکی افراد برای مواقعی که به هر دلیل نیاز به خدمات اورژانسی پزشکی داشته باشند کار عاقلانه‌ای است. گوگل فکر این موقعیت را کرده و در اندروید نوقا اجازه می‌دهد اطلاعات ضروری پزشکی از جمله گروه خونی، بیماری‌های خاص، حساسیت‌های دارویی یا مواردی نظیر این را هنگام راه‌اندازی گوشی یا بعدها از طریق منوی تنظیمات وارد کنید. شخصی که در صحنه‌ی حادثه حضور یافته قادر خواهد بود از طریق دکمه‌ای که روی لاک‌اسکرین گوشی دیده می‌شود به این اطلاعات اضطراری دسترسی پیدا کند.

قابلیت‌های جدید اپلیکیشن مدیریت فایل

اندروید نوقا - مدیریت فایل

درست است که گوگل سرانجام در اندروید مارشمالو اپلیکیشن فوق‌العاده ضروری مدیریت فایل را اضافه کرد ولی بسیاری از قابلیت‌های مهم آن نظیر امکان جابجا کردن فایل یا تغییر دادن نام پوشه‌ها و فایل‌ها را فراموش کرده بود. ظاهرا گوگل متوجه این نواقص شده و آن‌ها در اندروید نوقا برطرف کرده است.

تغییر سطح زوم صفحه‌نمایش (DPI)

اندروید نوقا - تغییر DPI

این قابلیتی است که احتمالا بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای را خوشحال می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توان کاری کرد که در مواقع لزوم سیستم تصور کند صفحه‌نمایشی بزرگتر یا کوچکتر دارد. پیش‌ازاین تغییر دادن DPI صفحه‌نمایش تنها با استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه روی گوشی‌های روت شده یا با استفاده از فرمان‌های adb ممکن بود. ولی حال که این گزینه جزوی از منوی تنظیمات اندروید نوقا است، رفت‌وبرگشت بین حالت‌های مختلف به‌سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

کانال تلگرام ای ام 1382

❤️ ای ام را در شبکــــــه‌های اجتماعــــــی دنبــــــال کنید

    این مطلـــــب را با دوستـــــان خـــــود به اشتـــــراک بگذاریـــــد

سید محمد عترتی

برنامه نویس، بازی ساز و طراح لوگو، بنر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *